مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

695
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگی های فناورانه هنرجویان فنی و حرفه ای

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 64

چکیده

 این مقاله با هدف ساخت, اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگی­ های فناورانه هنرجویان فنی و حرفه­ ای کل کشور انجام شده است. به منظور دستیابی به این هدف, ابتدا در بخش کیفی این پژوهش از طریق نمونه­ گیری هدفمند, مؤلفه­ های شایستگی فناورانه از کتب, مقالات و اسناد شناسایی و با استفاده از نرم­ افزار Maxqda12 کد گذاری و پرسشنامه­ ای در زمینه شایستگی­ های فناورانه تهیه شد. در بخش کمی با روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای, نمونه­ ای 375 نفری از هنرآموزان کل کشور انتخاب و ابزار پژوهش, شامل پرسشنامه شایستگی­ های فناورانه با 150 سئوال اجرا شد. روش­ های به کار رفته برای تحلیل گویه­ ها (ضریب هولستی), و برای رواسازی از روایی صوری, محتوایی (نظر خبرگان) و سازه (تحلیل عاملی) و برای اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عامل ها) استفاده شد. در نتیجه ی این پژوهش, پنج عامل اصلی شناسایی شد که عبارتند از: شایستگی فنی و تکنیکی, فراشایستگی­ ها, توانمندسازها, شایستگی بازار کار و شایستگی­ های راهبردی (استراتژیک). اعتبار این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 85/0 به دست آمد. پرسشنامه نهایی با کمک نرم­ افزار SPSS19 و Amos24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه نشان داد که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری، فریده، یارمحمدیان، محمدحسین، و نادی، محمدعلی. (1398). ساخت, اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگی های فناورانه هنرجویان فنی و حرفه ای. مطالعات برنامه درسی، 14(52 )، 31-64. SID. https://sid.ir/paper/101155/fa

    Vancouver: کپی

    نوری فریده، یارمحمدیان محمدحسین، نادی محمدعلی. ساخت, اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگی های فناورانه هنرجویان فنی و حرفه ای. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1398؛14(52 ):31-64. Available from: https://sid.ir/paper/101155/fa

    IEEE: کپی

    فریده نوری، محمدحسین یارمحمدیان، و محمدعلی نادی، “ساخت, اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگی های فناورانه هنرجویان فنی و حرفه ای،” مطالعات برنامه درسی، vol. 14، no. 52 ، pp. 31–64، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101155/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button