مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,315
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون تکمیل جمله دانشگاه واشینگتون

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 167

چکیده

 هدف این پژوهش سنجش شاخص های روان سنجی, شامل روایی و اعتبار و ساختار عاملی نسخه فارسی آزمون تکمیل جمله دانشگاه واشینگتون, برای ارزیابی تحول من بود. به روش نمونه برداری در دسترس از رشته های تحصیلی مختلف (فنی, علوم پایه و علوم انسانی) دانشگاه تهران 289 دانشجو (146 مرد, 143 زن) آزمون تکمیل جمله دانشگاه واشینگتون (های و لووینگر, 1996) را تکمیل کردند و سطح تحول یافتگی من آن ها ارزیابی شد. برای بررسی روایی واگرا نیز مقیاس خودتخریب گری مزمن (کلی و دیگران, 1985) و زیر مقیاس گناه از پرسشنامه احساسات شخصی (هاردر و زالما, 1990) به کار رفت. یافته ها نشان داد که آزمون تکمیل جمله دانشگاه واشینگتون همسانی درونی مناسب (0.118 تا 0.326) دارد. مقدار آلفا و اعتبار بازآزمایی دو هفته ای آن هم به ترتیب 0.781 و 0.876 به دست آمد. همبستگی منفی و معنا دار آزمون با خودتخریب گری نشان دهنده روایی واگرای آزمون و توانایی تفکیک دو گروه با سطح تحول بالای من و پایین احساس گناه و خودتخریب گری نشان-دهنده روایی تفکیکی آزمون بود. تحلیل عاملی اکتشافی ساختار تک بعدی آزمون را نشان می داد. نسخه فارسی آزمون تکمیل جمله دانشگاه واشینگتون برای اندازه گیری سطح تحول یافتگی من روایی و اعتبار مناسب دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، اشرف السادات، آزادفلاح، پرویز، دهقانی، محسن، و فراهانی، حجت اله. (1395). ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون تکمیل جمله دانشگاه واشینگتون. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 13(50)، 157-167. SID. https://sid.ir/paper/101233/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی اشرف السادات، آزادفلاح پرویز، دهقانی محسن، فراهانی حجت اله. ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون تکمیل جمله دانشگاه واشینگتون. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1395؛13(50):157-167. Available from: https://sid.ir/paper/101233/fa

    IEEE: کپی

    اشرف السادات موسوی، پرویز آزادفلاح، محسن دهقانی، و حجت اله فراهانی، “ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون تکمیل جمله دانشگاه واشینگتون،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 13، no. 50، pp. 157–167، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101233/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button