مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بخش بندی گردشگری در نواحی روستایی با تاکید بر عوامل انگیزشی: مورد مطالعه حوضه آبریز رودخانه کُلان ملایر

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 186

چکیده

 این پژوهش به بخش بندی بازار در منطقه نمونه گردشگری حوضه آبریز رودخانه کُلان شهرستان ملایر می پردازد. جامعه آماری گردشگرانی است که به قصد تفریح و گردش و گذران اوقات فراغت به محدوده مورد مطالعه سفر می کنند. ابزار پژوهش پرسشنامه ی محقق ساخته شامل 32 گویه است و به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 200 مورد پرسشنامه از گردشگران بدست آمد. آمار توصیفی, و روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل خوشه ای برای تجزیه و تحلیل داده ها به کار رفت. بر مبنای نتایج تحلیل عاملی 7 عامل اصلی انگیزشی گردشگری در سطح منطقه شناسایی شد, شامل: روستاگرایی, وابستگی و تعلق مکانی, آسایش و استراحت, طبیعت گردی و ورزش, تفریحات گروهی, خرید تولیدات روستایی, هیجان و تازگی, معنویت و خلوت؛ بر اساس این عوامل انگیزشی نتیجه نهایی بخش بندی گردشگران نشان می دهد که بازار تقاضای گردشگری در منطقه قابل تقسیم به 7 بخش است. گروه یک با انگیزه متنوع 12 درصد, گروه دوم با انگیزه تفریحات گروهی 17 درصد, گروه سوم با ترکیب سنی جوان تر و انگیزه ماجراجویانه 18/5 درصد, گروه چهارم با انگیزه روستاگرایانه 15 درصد, گروه پنجم با انگیزه خرید 10/5 درصد, گروه ششم با انگیزه تعلق مکانی در کنار میل به آسایش و استراحت 19/5 درصد, و گروه هفتم با گرایش خاص به تعلق مکانی 7/5 درصد از کل جامعه نمونه را در برمی گیرند. این نتایج می تواند در راستای بهره گیری بهینه از انواع منابع موجود در منطقه, توسط مدیران و مسئولان محلی, و همچنین صاحبان کسب و کارهای گردشگری, متناسب با نیازهای واقعی بخش های متنوع بازار گردشگر روستایی به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیات، ناصر، و بدری، سیدعلی. (1397). بخش بندی گردشگری در نواحی روستایی با تاکید بر عوامل انگیزشی: مورد مطالعه حوضه آبریز رودخانه کُلان ملایر. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، 18(49 )، 167-186. SID. https://sid.ir/paper/102149/fa

    Vancouver: کپی

    بیات ناصر، بدری سیدعلی. بخش بندی گردشگری در نواحی روستایی با تاکید بر عوامل انگیزشی: مورد مطالعه حوضه آبریز رودخانه کُلان ملایر. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)[Internet]. 1397؛18(49 ):167-186. Available from: https://sid.ir/paper/102149/fa

    IEEE: کپی

    ناصر بیات، و سیدعلی بدری، “بخش بندی گردشگری در نواحی روستایی با تاکید بر عوامل انگیزشی: مورد مطالعه حوضه آبریز رودخانه کُلان ملایر،” تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، vol. 18، no. 49 ، pp. 167–186، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button