مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,038
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هیدرودینامیک آب های سطحی و نقش آن در پایداری راه هراز

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 82

چکیده

 شبکه زهکشی نقش زیادی درتخریب و فرسایش ترانشه حفرشده در دامنه مسلط به جاده دارد. این تخریب عموما خسارات عمده ای را به مسیر سواره رو وارد می آورد. این خسارات از دو دسته عوامل ناشی می شود: اول عوامل اقلیمی ناشی از بارندگی یا ذوب برف است که مستقیما بر روی جاده و اجزا جاده تاثیرگذار هستند. دوم تاثیر رودخانه بر روی جاده می باشد و شامل مجاورت (دوری و نزدیکی) جاده- رودخانه و تقاطع های جاده- جریان می شوند. هدف از این مقاله, بررسی تاثیر رودخانه هراز و زیرحوضه های آن و نیز آبراهه های فرعی, همچنین مجاورت (دوری و نزدیکی) جاده - رودخانه و تقاطع های جاده- جریان و نیز بررسی و تشخیص بخش ها و مسیرهای بحرانی است. برای دست یابی به این هدف حدود 85 کیلومتر از جاده هراز که از گردنه امام زاده هاشم شروع و تا 40 کیلومتری آمل ادامه داشته و اکثر زیرحوضه های رودخانه هراز را دربرمی گیرد, موردبررسی و تحلیل قرار گرفته است. تعیین حدود جاده و رودخانه هراز با استفاده از نقشه های توپوگرافی و عکس های هوایی صورت پذیرفته است و با انجام کارهای میدانی نواقص آن تکمیل شده است. نتایج نشان می دهد که از مجموع 85 کیلومتر جاده تحت بررسی, بیش از 30 درصد (26.1 کیلومتر) در محدوده 50 متری رودخانه قرار گرفته است. مطالعات و مشاهدات نشان داده است که رودخانه تا فاصله 50 متری بر روی جاده اثرگذاربوده است. هم به علت تاثیر آب رودخانه در خاکریز جاده که موجب بغلبری و زیربری خاکریز جاده می شود و نیز نفوذ آب که موجب فرونشینی جاده در بعضی نقاط شده است و 70 درصد (58.9 کیلومتر) از جاده در محدوده 100متری و بیش از 100 متری رودخانه قرار گرفته است. همچنین بررسی تقاطع های جاده با رودخانه نشان داد که در 7 نقطه دارای تغییر مسیر, 9 زیرحوضه اصلی دارای تقاطع اصلی, 119 زیرحوضه فرعی دارای تقاطع فرعی و از میان این 119 تقاطع فرعی, 62 تقاطع به سطح ترانشه منتهی می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یمانی، مجتبی، و دانشمندی، اسماعیل. (1387). هیدرودینامیک آب های سطحی و نقش آن در پایداری راه هراز. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، 9(12)، 59-82. SID. https://sid.ir/paper/102271/fa

    Vancouver: کپی

    یمانی مجتبی، دانشمندی اسماعیل. هیدرودینامیک آب های سطحی و نقش آن در پایداری راه هراز. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)[Internet]. 1387؛9(12):59-82. Available from: https://sid.ir/paper/102271/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی یمانی، و اسماعیل دانشمندی، “هیدرودینامیک آب های سطحی و نقش آن در پایداری راه هراز،” تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، vol. 9، no. 12، pp. 59–82، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102271/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button