مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

975
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

923
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثرات توسعه گسیخته شهر بر شکل گیری جریان حمل و نقل و آلودگی هوای منطقۀ کلان شهری تهران

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 97

چکیده

 این مقاله نقش حمل­و­نقل در شکل­گیری آلودگی هوای منطقۀ کلان شهری تهران را بررسی کرده است. این منطقه دارای جمعیتی بالغ بر 15.98 میلیون نفر می­باشد. روش مقالۀ حاضر از نوع تحلیلی بوده و بر داده­های ثانویه و سنت­های روش پژوهش کمی استوار است. برای تحلیل فضایی جابه­جایی, از داده­های خام ترددشماری درون­شهری و برون­شهری سال 1395, و به منظور تحلیل فضایی آلودگی هوا (ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و 10 میکرون), از داده­های خام ایستگاه­های سنجش آلودگی هوا و تصاویر ماهواره­ای لندست (OLI) برای سه روز منتخب در سال­های 1392, 1393 و 1395 به عنوان نمونۀ بررسی, در محیط نرم افزاری ArcGIS استفاده شده است. یافته­های پژوهش حاکی از آن است که به دلیل شدت جریان سفرها و ترددهای درون کلان­شهر تهران, حومه به حومه, ­حومه به شهر مرکزی (تهران) و بالعکس, کانون­های خیزش آلودگی هوا را نمی­توان تنها به شهر تهران نسبت داد, بلکه گسترۀ شکل­گیری کانون­های آلاینده در محدودۀ "منطقۀ کلان شهری تهران" توزیع شده است. همچنین میزان همبستگی فضایی بین نقشه­­های آلودگی هوا و نقشه­های جریان حمل­و­نقل در روزهای منتخب (2 بهمن 1392, 5 بهمن 1393 و 7 آذر 1395), در همۀ موارد ارتباط فضایی بالا (بیش از 75 درصد) را نشان داده است. همچنین تحلیل این وضعیت در حلقه­های سه­گانه نشان داد حاکی از این بود که بیشترین حجم ترددها به ترتیب در محدودۀ شهر تهران به عنوان (CBD), ناحیۀ حومه­ای (Suburban) و فراحومه (Exurban) انجام شده و الگوی پراکنش و تجمع فضایی آلودگی نیز تابع این وضعیت بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تلخابی، حمیدرضا، سلیمانی، محمد، سعیدنیا، احمد، و زنگانه، احمد. (1398). اثرات توسعه گسیخته شهر بر شکل گیری جریان حمل و نقل و آلودگی هوای منطق? کلان شهری تهران. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، 19(52 )، 77-97. SID. https://sid.ir/paper/102381/fa

    Vancouver: کپی

    تلخابی حمیدرضا، سلیمانی محمد، سعیدنیا احمد، زنگانه احمد. اثرات توسعه گسیخته شهر بر شکل گیری جریان حمل و نقل و آلودگی هوای منطق? کلان شهری تهران. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)[Internet]. 1398؛19(52 ):77-97. Available from: https://sid.ir/paper/102381/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا تلخابی، محمد سلیمانی، احمد سعیدنیا، و احمد زنگانه، “اثرات توسعه گسیخته شهر بر شکل گیری جریان حمل و نقل و آلودگی هوای منطق? کلان شهری تهران،” تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، vol. 19، no. 52 ، pp. 77–97، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102381/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button