مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

878
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

541
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب برآگاهی، نگرش و مهارت نقد کتاب اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 117

چکیده

 مقدمه: داشتن نگرش مثبت به نقد کتاب و آگاهی از چگونگی نوشتن مقاله نقد کتاب, از موضوعات اساسی جوامع علمی است؛ زیرا توسعه یک جامعه زمانی ممکن است که نه تنها آن جامعه از آثار علمی منتشر شده آگاه باشد, بلکه توانایی شناخت آثار اصیل از غیراصیل را داشته باشد. در این راستا, پژوهش حاضر به تعیین تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب بر آگاهی, نگرش و مهارت نقد کتاب استادان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 می پردازد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر نیمه تجریی و به صورت طرح دو گروهی (با پیش آزمون و پس آزمون) است. ابزار گردآوری داده ها یک سیاهه وارسی و دو پرسشنامه محقق ساخته بر اساس متون علمی معتبر است. روایی سیاهه وارسی و پرسشنامه های نگرش و آگاهی, توسط متخصصان در حوزه های نقد کتاب و کتابداری و اطلاع رسانی تایید و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 78% و 79.5% به دست آمد. جامعه آماری تمامی استادان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی شامل 86 نفر است. روش نمونه گیری تصادفی ساده و 15 نفر در هر گروه شاهد و آزمون است. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جدول های توزیع فراوانی مطلق, درصد, میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و t زوجی) استفاده و همچنین از نرم افزار SPSS 18.0 استفاده شد.یافته ها: آموزش بر آگاهی و مهارت نقد کتاب اساتید موثر بوده است. میانگین نمره های آگاهی در گروه آزمون از 33.1±8.2 به 55.7±19.9 و مهارت نقد کتاب از 10.2±6.8 به 53.6±26.3 افزایش یافت (P-value<0.001) اگرچه نمره نگرش در گروه آزمون نیز از 71.4±7 به 74.4±7.4 افزایش یافته, این افزایش از لحاظ آماری معنادار نبوده است (P-value=0.11).نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش بر افزایش آگاهی و مهارت نقد کتاب استادان موثر بوده است. نگرش استادان به مقوله نقد کتاب از ابتدا شاکله خوبی داشته است, اما نمره نگرش قبل و بعد از آموزش به لحاظ آماری تفاوت معناداری نداشت. با توجه به ویژگی های متغیر نگرش, باید خاطر نشان ساخت افزایش معنادار آن مانند دو متغیر دیگر مورد بررسی در پژوهش, مورد انتظار نبود, زیرا متغیر نگاه درونی تر بوده و به متغیرهای متفاوتی مانند نوع نگاه فرد به محیط, توانایی ها و امکانات وی وابسته است و با گذشت زمان تغییر می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سلیمان زاده نجفی، نیره السادات، اشرفی ریزی، حسن، یارمحمدیان، محمدحسین، شهرزادی، لیلا، و حسن زاده، اکبر. (1392). بررسی تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب برآگاهی, نگرش و مهارت نقد کتاب اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391. کتابداری و اطلاع رسانی، 16(2 (پیاپی 62))، 103-117. SID. https://sid.ir/paper/102638/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمان زاده نجفی نیره السادات، اشرفی ریزی حسن، یارمحمدیان محمدحسین، شهرزادی لیلا، حسن زاده اکبر. بررسی تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب برآگاهی, نگرش و مهارت نقد کتاب اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1392؛16(2 (پیاپی 62)):103-117. Available from: https://sid.ir/paper/102638/fa

    IEEE: کپی

    نیره السادات سلیمان زاده نجفی، حسن اشرفی ریزی، محمدحسین یارمحمدیان، لیلا شهرزادی، و اکبر حسن زاده، “بررسی تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب برآگاهی, نگرش و مهارت نقد کتاب اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 16، no. 2 (پیاپی 62)، pp. 103–117، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102638/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا