مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

حمایت از حقوق مصرف کننده در کسب و کار آنلاین در پرتوی قانون تجارت الکترونیک

نویسندگان

رحیمی حسین

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 هرگونه توافقی که ایجاب و قبول طرفین قرارداد با استفاده از شبکه های ارتباطی مجازی و یا بین المللی صورت بگیرد قرار داداد الکترونیکی نام دارد. اصولا قراردادهای الکترونیکی از راه دور و با استفاده از ابزار نوشتاری دیداری و یا شنیداری صورت میگیرد هرچند در این تعریف آثار مرتبط با قراردادهای الکترونیکی بیان نشده است اما از آن جهت که راه ابراز اراده در این گونه قراردادها را بیان نموده, است تعریف کاملی به نظر می رسد قراردادهای الکترونیکی انواع مختلفی دارند برخی از این قراردادها مربوط به حوزه های غیر تجاری, مدنی می شود منتها اکثر قراردادهای الکترونیکی مربوط به معاملات تجاری هستند این قراردادها ممکن است مصادیق متعددی داشته باشند جنبه های متفاوت معاملات الکترونیکی بسیار گسترده است مانند ارائه خدمات با هدف دعوت مشتری به انعقاد قرارداد عرضه کردن کالا ارائه دستورهای پرداخت الکترونیکی و. . . که هر کدام از آنها به نحوی بیان کننده ی ارادهی طرف مقابل می باشند. با توجه به اینکه ماده 46 قانون تجارت الکترونیکی مصوب 17 دی 1382 درباره ی شروط مندرج در قراردادهای الکترونیک چنین مقرر داشته استفاده از شروط قراردادی خلاف مقررات این فصل و همچنین اعمال شروط غیر منصفانه به ضرر مصرف کننده موثر نیست باید در نظر داشته باشیم که انطباق این ماده با دعاوی مطروحه اختیار وسیعی به قضات در احراز منصفانه یا غیر منصفانه بودن شروط در قراردادها می دهد. با توجه به مواد 45, 46 و 47 قانون تجارت الکترونیک میتوان گفت که صرفا ماده 46 در ارتباط با مصرف کننده در بستر مبادلات الکترونیکی قابلیت استفاده دارد به نظر میرسد که قانون حمایت از مصرف کنندگان توانسته است در زمینه ی شروط غیر منصفانه در قراردادهای تجاری بهتر عمل کند در ماده 23 از قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار نیز به این مسئله توجه شده است در پژوهش حاضر در صدد هستیم که حمایت از حقوق مصرف کننده در کسب و کار آنلاین در پرتوی قانون تجارت الکترونیک را نیز مورد توجه قرار دهیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، حسین. (1401). حمایت از حقوق مصرف کننده در کسب و کار آنلاین در پرتوی قانون تجارت الکترونیک. کنفرانس بین المللی فقه، حقوق و پژوهش های دینی. SID. https://sid.ir/paper/1035380/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی حسین. حمایت از حقوق مصرف کننده در کسب و کار آنلاین در پرتوی قانون تجارت الکترونیک. 1401. Available from: https://sid.ir/paper/1035380/fa

    IEEE: کپی

    حسین رحیمی، “حمایت از حقوق مصرف کننده در کسب و کار آنلاین در پرتوی قانون تجارت الکترونیک،” presented at the کنفرانس بین المللی فقه، حقوق و پژوهش های دینی. 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1035380/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button