مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

516
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تقویت انگیزه معلمان در جهت ارتقاء صلاحیت های خود

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 88

چکیده

 برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتقاء صلاحیت های معلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معلمان توانمند از دانش, مهارت و تخصص خود در فرآیند آموزش دانش آموزان استفاده کرده و زمینه مساعدی را برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به وجود خواهند آورد. هدف این پژوهش 1) شناخت مؤلفه های مختلف صلاحیت های معلمی و 2) شناسایی عوامل ایجاد انگیزه در معلمان جهت ارتقا صلاحیت های معلمی توسط خود است. روش پژوهش کیفی است و جهت تبیین از نظریه انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده شد. ابزار مورداستفاده مصاحبه نیمه ساختارمند بود. جامعه آماری شامل پژوهش های انجام شده مرتبط, معلمان و کارشناسان آموزشی در شهر تهران بود. حجم نمونه شامل 12 نفر از معلمان و کارشناسان آموزشی در دسترس در مناطق مختلف آموزش وپرورش شهر تهران بود. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد. یافته ها حاکی از آن است که صلاحیت های معلمی شامل 6 مؤلفه که شامل «مسئولیت های حرفه ای معلمان», « مدیریت و سازماندهی کلاس درس», «آموزش با تدریس», «پیش نیازهای تدریس مؤثر», «برنامه ریزی و آمادگی» و « ویژگی های شخصی معلم» است. هرکدام از این مؤلفه ها دارای زیر مؤلفه هایی نیز هستند. مقوله های حاصل از مصاحبه بر اساس عوامل ایجاد انگیزه در نظریه هرزبرگ به دودسته انگیزش شغلی و نگهدارنده (بهداشتی) تقسیم شدند که متناسب با هرکدام می توان مداخلاتی را جهت ایجاد انگیزه انجام داد تا معلمان خودشان نسبت به ارتقاء صلاحیت های معلمی خود با شرکت فعالانه در «دوره های دانش افزایی مصوب آموزش وپرورش», «دوره های مجازی» و «غیرمجازی» اقدام نموده و به صورت خودجوش به جستجوی مطالب موردنیاز خود پرداخته و صلاحیت های معلمی خود را ارتقاء دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی نژاد، ویدا. (1401). تقویت انگیزه معلمان در جهت ارتقاء صلاحیت های خود. ترویج علم، 13(22 )، 60-88. SID. https://sid.ir/paper/1035649/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی نژاد ویدا. تقویت انگیزه معلمان در جهت ارتقاء صلاحیت های خود. ترویج علم[Internet]. 1401؛13(22 ):60-88. Available from: https://sid.ir/paper/1035649/fa

    IEEE: کپی

    ویدا رحیمی نژاد، “تقویت انگیزه معلمان در جهت ارتقاء صلاحیت های خود،” ترویج علم، vol. 13، no. 22 ، pp. 60–88، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1035649/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button