مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

271
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

131
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه ی «مخاطب محوری» رویکردی در نقد ادبیات کودکان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 88

چکیده

 پژوهش در حوزه ی ادبیات کودکان با فرض مخاطب کودک ویژگی های منحصر به فردی دارد که ناشی از ماهیت متفاوت آن است و پژوهش در این حوزه را تحت تأثیر قرار می دهد. درک این ویژگی ها مستلزم توجه به اثرات معطوف به قید کودک در حیطه ی دانش و سپس پژوهش ادبیات کودکان است. نویسندگان و منتقدان ادبیات کودکان, باید به ویژگی های زبانی و توانایی درک و فهم مخاطبان خود, توجه ویژه ای داشته باشند. این سخن مؤیّد اهمیت نظریه ی «مخاطب محوری» در میان نظریه های سه گانه ی ادبی یعنی «مؤلّف محوری», «متن محوری» و «مخاطب محوری» است. پژوهشگر با بررسی ویژگی های عناصر زبانی و درون مایه ی آثار کودکان و تطبیق آن با ویژگی های مخاطبان و از جهتی بازنگری در کارکرد رویکردهای نقد ادبی بر اساس نظریه های سه گانه ی ادبیِ مذکور, به دنبال یافتن پاسخی است که نشان دهد, نظریه ی «مخاطب محوری» در بین نظریات سه گانه ی ادبی در ادبیات کودکان اهمیت ویژه ای دارد و این نظریه می تواند معیاری برای پژوهشگر باشد تا با بهره گیری از آن به نقد ادبیات کودکان بپردازد. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای, کارکرد رویکردهای نقد ادبی در ادبیات کودکان بررسی و تحلیل شده است. نتایج این پژوهش اهمیت نظریه ی «مخاطب-محوری» را اثبات و تطبیق و بررسی آثار تولید شده ی کودکان بر اساس نظریه ی ادبیِ فوق, معیارهای مناسب نقد را برای نویسندگان این حوزه مشخص و معرّفی خواهد کرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صغیر، علیرضا، فیروزی مقدم، محمود، جلالی، مریم، و علوی مقدم، مهیار. (1401). نظریه ی «مخاطب محوری» رویکردی در نقد ادبیات کودکان. مطالعات زبان فارسی (شفای دل)، 5(11 )، 71-88. SID. https://sid.ir/paper/1035772/fa

    Vancouver: کپی

    صغیر علیرضا، فیروزی مقدم محمود، جلالی مریم، علوی مقدم مهیار. نظریه ی «مخاطب محوری» رویکردی در نقد ادبیات کودکان. مطالعات زبان فارسی (شفای دل)[Internet]. 1401؛5(11 ):71-88. Available from: https://sid.ir/paper/1035772/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا صغیر، محمود فیروزی مقدم، مریم جلالی، و مهیار علوی مقدم، “نظریه ی «مخاطب محوری» رویکردی در نقد ادبیات کودکان،” مطالعات زبان فارسی (شفای دل)، vol. 5، no. 11 ، pp. 71–88، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1035772/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button