مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

154
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

478
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی فنون بلاغت ادبیات فارسی از منظر آموزش به غیرفارسی زبانان

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 169

چکیده

 ادبیات با شکستن قواعد معمول در قالب فنون بلاغی, شکلی هنری به زبان می بخشد و از گونه ی معیار فاصله می گیرد؛ همین موضوع می تواند یادگیری گونه ی ادبی را برای غیرفارسی زبانان دشوار سازد. هدف این پژوهش آن است که ابتدا «عوامل پیدایی زبان ادبی» را شرح داده و سپس از طریق انطباق این عوامل با نتیجه ی تحقیقات حوزه ی آموزش زبان, «کارکردهای فنون بلاغی در فارسی آموزی» و «آرایه های ادبی مناسب برای فارسی آموزی» را نشان دهد تا در تألیفات آزفا کمتر با حذف یا ساده سازی آثار ادبی روبه رو شویم. نویسندگان پس از ذکر عوامل پیدایش زبان ادبی از منظر شفیعی کدکنی و صفوی, نشان می دهند که چگونه برخی از فنون بلاغت از طریق هماهنگی با اصول زبان آموزی به دلیل منشأ مشترک ذهنی و خلق شگفتی از راه تخیّل, می توانند برای فارس آموزی مفید باشند. آرایه هایی که می توانند در بحث آزفا کارکرد آموزشی داشته باشند عبارتند از: 1-لفظی یا موسیقایی (توازن های آوایی: وزن, تکرار واج و هجا), واژگانی (ردیف و تشابه الاطراف) و نحوی. 2-معنایی یا زبان شناسیک (تشبیه, استعاره و مجاز, کنایه, تناسب, تلمیح و اغراق). نتیجه ی این پژوهش با تأکید بر ضرورت شناخت دقیق و صحیح زبان ادبی, مشخص می کند که ادبیات علی رغم زبان هنری و تفاوت با گونه ی زبانی معیار, می تواند به عنوان منبعی جانبی در کنار آموزش زبان در تألیفات آزفا مورد استفاده قرار بگیرد؛ زیرا آرایه های ادبی ذکر شده نه تنها زبان آموزی را مختل نمی کنند, بلکه همسو با اهداف آن هستند و می توانند به فراگیری زبان یاری برسانند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتوحی، فرناز، خاتمی، احمد، میردهقان، مهین ناز، و صفارمقدم، احمد. (1401). واکاوی فنون بلاغت ادبیات فارسی از منظر آموزش به غیرفارسی زبانان. مطالعات آموزش زبان فارسی، 7(12 )، 143-169. SID. https://sid.ir/paper/1037745/fa

    Vancouver: کپی

    فتوحی فرناز، خاتمی احمد، میردهقان مهین ناز، صفارمقدم احمد. واکاوی فنون بلاغت ادبیات فارسی از منظر آموزش به غیرفارسی زبانان. مطالعات آموزش زبان فارسی[Internet]. 1401؛7(12 ):143-169. Available from: https://sid.ir/paper/1037745/fa

    IEEE: کپی

    فرناز فتوحی، احمد خاتمی، مهین ناز میردهقان، و احمد صفارمقدم، “واکاوی فنون بلاغت ادبیات فارسی از منظر آموزش به غیرفارسی زبانان،” مطالعات آموزش زبان فارسی، vol. 7، no. 12 ، pp. 143–169، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1037745/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button