مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

186
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

517
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی توسعه صنعت گردشگری ایران با تاکید بر کارایی این صنعت

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 224

چکیده

 توسعه صنعت گردشگری به ویژه برای کشورهای درحال توسعه, که دارای معضلات بسیاری ازجمله بیکاری و اقتصاد تک محصولی هستند, بسیار حایز اهمیت است. در این بین, کشور ایران با سرزمینی چهار فصل و تمدنی چندهزار ساله از نظر جاذبه های تاریخی, مذهبی, فرهنگی, طبیعی و مانند این ها منحصربه فرد است و در رتبه بندی جهانی در ردیف ده کشور نخست گردشگری قرار دارد. بدین منظور, با توجه به قابلیت های چشمگیر کشور در بخش گردشگری, هدف این تحقیق بررسی توسعه صنعت گردشگری به کمک محاسبه کارایی این صنعت در تمامی استان های ایران به تفکیک گردشگران داخلی و خارجی بوده است. برای رسیدن به این هدف, از آمار و اطلاعات سالانه گردشگری استان های کشور طی سال های 1390 تا 1396 استفاده شد و برای برآورد کارایی از روش جدید تحلیل پوششی داده های فازی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که کارایی استان ها در بخش گردشگری داخلی بیشتر از بخش گردشگری خارجی است و فقط چهار استان, گیلان, تهران, مرکزی و کهکیلویه و بویراحمد از بین 31 استان, در طی سال های موردبررسی در بخش گردشگری داخلی, از نظر کارایی در رتبه یک قرار گرفته اند, یعنی از سایر استان ها کاراتر عمل کرده اند. همچنین, هیچ استانی درزمینه گردشگری خارجی در طی هفت سال به کارایی یک نرسیده است. با توجه به نتایج, توسعه بخش گردشگری در هر دو دسته از طریق تحول در زیرساخت ها و تبلیغات گسترده در سطح ملی و بین المللی باید در اولویت متولیان امر قرار گیرد و مسیولان با توجه ویژه به بخش گردشگری خارجی موجب ارزآوری, رشد و توسعه بخش گردشگری شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدپورکردی، مریم، امیرنژاد، حمید، ناصری اوجاکی، سیدهادی، و شیرزادی لسکوکلایه، سمیه. (1401). بررسی توسعه صنعت گردشگری ایران با تاکید بر کارایی این صنعت. گردشگری و توسعه، 11(1 )، 211-224. SID. https://sid.ir/paper/1045502/fa

    Vancouver: کپی

    اسدپورکردی مریم، امیرنژاد حمید، ناصری اوجاکی سیدهادی، شیرزادی لسکوکلایه سمیه. بررسی توسعه صنعت گردشگری ایران با تاکید بر کارایی این صنعت. گردشگری و توسعه[Internet]. 1401؛11(1 ):211-224. Available from: https://sid.ir/paper/1045502/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسدپورکردی، حمید امیرنژاد، سیدهادی ناصری اوجاکی، و سمیه شیرزادی لسکوکلایه، “بررسی توسعه صنعت گردشگری ایران با تاکید بر کارایی این صنعت،” گردشگری و توسعه، vol. 11، no. 1 ، pp. 211–224، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1045502/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button