مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

150
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

45
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آزمون بیماری هزینه ای بامول در بخش آموزش ایران

صفحات

 صفحه شروع 203 | صفحه پایان 231

چکیده

 این مقاله محرک های افزایش هزینه های آموزش عمومی از جمله اثر "بیماری هزینه" بامول, را تجزیه و تحلیل میکند. بامول اقتصاد را به دو بخش پیشرو غیرپیشرو تقسیم میکند. بخش پیشرو شامل آن بخش از فعالیت های اقتصادی می گردد که تکنولوژی در آن به صورت ابداعات تبلور داشته و انباشت سرمایه در آن با فعال کردن صرفه های ناشی از مقیاس زمینه افزایش تولید سرانه را فراهم می نماید. در سوی مقابل نیز فعالیت هایی قرار دارند که نقش انسان در آنها پررنگ است و رشد بهره وری در آنها تنها بصورت گاه گاه و اتفاقی روی می دهد. از نظر بامول آموزش وپرورش در بخش غیرپیشرو جای می گیرند. در صنایع غیر پیشرو, نرخ دستمزد متناسب با نرخ بالاتر دستمزد در بخش پیشرو برای حفظ کارگران علی رغم رشد پایین بهره وری مشابه اثر (سامویلسون-بالاسا) افزایش می یابد و باعث افزایش واحد هزینه خدمات در بخش غیرپیشرو می شود. این افزایش هزینه به افزایش قیمت اضافی در آموزش تبدیل می شود و از آنجا که تقاضا برای آموزش بی کشش است, این امر باعث افزایش مداوم هزینه های عمومی آموزش و پرورش می شود. مطالعه حاضر مقاله ی رشد نامتوازن بامول را مورد بازبینی قرار داده و افزایش هزینه ها در بخش آموزش ایران را با استفاده از مدل بامول و روش ARDL طی دوره ی(1360-1397) بررسی می کند. نتایج بلندمدت و کوتاه مدت نشان می دهد نه تنها بیماری بامول وجود ندارد, بلکه فزونی دستمزد به بهره وری باعث کاهش کاهش هزینه های تولید در آن بخش شده و میتواند زمینه ی رونق در این بخش شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسیان، عزت اله، التجایی، ابراهیم، و جهانیان، سحر. (1401). آزمون بیماری هزینه ای بامول در بخش آموزش ایران. مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)، 11(41 )، 203-231. SID. https://sid.ir/paper/1049541/fa

    Vancouver: کپی

    عباسیان عزت اله، التجایی ابراهیم، جهانیان سحر. آزمون بیماری هزینه ای بامول در بخش آموزش ایران. مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)[Internet]. 1401؛11(41 ):203-231. Available from: https://sid.ir/paper/1049541/fa

    IEEE: کپی

    عزت اله عباسیان، ابراهیم التجایی، و سحر جهانیان، “آزمون بیماری هزینه ای بامول در بخش آموزش ایران،” مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)، vol. 11، no. 41 ، pp. 203–231، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1049541/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button