مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

152
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

87
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب و خودکارآمدی کودکان مضطرب: یک مطالعه موردی با خط پایه ناهم زمان

صفحات

 صفحه شروع 132 | صفحه پایان 154

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر اضطراب و خودکارآمدی کودکان بود. جامعه آماری پژوهش کودکان مضطرب 8 تا 12 ساله شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 3 کودک مضطرب بودند که با فراخوان در گروه های مدارس و مراکز مشاور ه شهر اهواز و باتوجه به نقطه برش پرسش نامه تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان و مصاحبه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح پژوهشی تک موردی با خط پایه ناهم زمان استفاده شد. پروتکل درمان شناختی رفتاری طی شانزده جلسه اجرا شد. داده ها در سه مرحله خط پایه, در فرایند درمان و یک ماه پس از درمان جمع آوری شدند و به روش شاخص تغییر پایا, درصد بهبود و ترسیم دیداری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مرحله درمان شرکت کننده ها در متغیر اضطراب (96/30 درصد) و در متغیر خودکارآمدی (13/28 درصد) بهبود پیدا کردند و این بهبود تا مرحله پیگیری ادامه داشت؛ متغیر اضطراب 77/35 درصد و در متغیر خودکارآمدی 31/31 درصد. همچنین شاخص تغییر پایای هر دو متغیر در مرحله پس از درمان و پیگیری معنادار (1. 96z= و سطح معناداری 05/0) بود. بنابراین درمان شناختی رفتاری با افزایش آگاهی و مهارت ها و کاهش دادن واکنش های ناکارآمد باعث کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی کودکان می شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نکویی، سمیه، عباسپور، ذبیح اله، و کرایی، امین. (1401). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب و خودکارآمدی کودکان مضطرب: یک مطالعه موردی با خط پایه ناهم زمان. روان شناسی فرهنگی، 6(1 )، 132-154. SID. https://sid.ir/paper/1057358/fa

    Vancouver: کپی

    نکویی سمیه، عباسپور ذبیح اله، کرایی امین. اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب و خودکارآمدی کودکان مضطرب: یک مطالعه موردی با خط پایه ناهم زمان. روان شناسی فرهنگی[Internet]. 1401؛6(1 ):132-154. Available from: https://sid.ir/paper/1057358/fa

    IEEE: کپی

    سمیه نکویی، ذبیح اله عباسپور، و امین کرایی، “اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب و خودکارآمدی کودکان مضطرب: یک مطالعه موردی با خط پایه ناهم زمان،” روان شناسی فرهنگی، vol. 6، no. 1 ، pp. 132–154، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1057358/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button