Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

188
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

129
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دریافت معانی باغ ایرانی از منظر پدیدارشناسی ادراک حسی مرلوپونتی

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 50

چکیده

 مسئله ادراک یا به بیان دقیقتر پدیدارشناسی ادراک از مهمترین آرای موریس مرلوپونتی است. اندیشهی فلسفی محوری مرلوپونتی این است که ادراک, پدیداری بدنی (یا جسمانی) است نه ذهنی. انسان در پدیدارشناسی او سوژهای بدنمند است که به همراه سایر سوژه ها در جهان زندگی میکند. از سوی دیگر باید گفت که باغ ایرانی به عنوان مکان, با سابقهی درخشان خود, به عنوان بهترین الگوی منظرسازی در ایران, محصول تعامل انسان در مواجهه با طبیعت است. این تعامل به صورت یک رابطهی دوطرفه مابین انسان و طبیعت برقرار است و باعث تأثیر متقابل انسان و طبیعت بر یکدیگر میشود. در این پژوهش سعی بر این است که با مروری بر فلسفه پدیدارشناسانه مرلوپونتی به اهمیت بدن در ادراک حسی باغ ایرانی آنگونه که از طریق مکان و تجربه مکانی بیان میشود پرداخته شود. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و جمعآوری اطلاعات به شیوهی کتابخانهای بودهاست. نتایج حاصل در این پژوهش بیانگر آن است که تنانگی در فلسفه مرلوپونتی, بودن با اوج حضور, یعنی ارتباط واقعیت و ادراک است و در تفکر باشیدن تنانه در فضا یگانگی جسم و روح از دست نمیرود. بهطور کلی میتوان گفت که ارتباط بیواسطه با جهان و مواجهه هستیشناسی در این دیدگاه احساس محیط و ادراک را سبب میشود. از طرفی در فرآیند ادراک باغ ایرانی احساس محیط حاصل نظامهای معنایی, کالبدی, کارکردی و تمرکز حواس است که باعث ادراک میشود. در آخر باید اشاره کرد که باغ ایرانی در صورتی به عنوان مکان شناخته میشود که از طریق فهم و احساس و ادراک فرد با زمینه معنایی محیط پیوند خورده و یکپارچه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، الهه، و غیورفر، علیرضا. (1401). دریافت معانی باغ ایرانی از منظر پدیدارشناسی ادراک حسی مرلوپونتی. شباک، 8(6 (پیاپی 69) )، 41-50. SID. https://sid.ir/paper/1059573/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی الهه، غیورفر علیرضا. دریافت معانی باغ ایرانی از منظر پدیدارشناسی ادراک حسی مرلوپونتی. شباک[Internet]. 1401؛8(6 (پیاپی 69) ):41-50. Available from: https://sid.ir/paper/1059573/fa

    IEEE: کپی

    الهه احمدی، و علیرضا غیورفر، “دریافت معانی باغ ایرانی از منظر پدیدارشناسی ادراک حسی مرلوپونتی،” شباک، vol. 8، no. 6 (پیاپی 69) ، pp. 41–50، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1059573/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا