مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

126
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید (براساس نظریه میدان پی یر بوردیو)

صفحات

 صفحه شروع 266 | صفحه پایان 298

چکیده

 پی یر بوردیو جامعه شناس فرانسوی معتقد است, سلیقه ها, قضاوت ها و استعدادهای افراد اموری اجتماعی هستند که در نتیجه فرایند اجتماعی شدن شخص در طول زندگی کسب می شوند. او سلیقه هنرمند را مخلوق ذوق حاکم بر جامعه, یعنی سلیقه طبقه دارای سرمایه های فرهنگی, اجتماعی و نمادین می داند. این مقاله با هدف بررسی مقایسه ای نشانه های تغییر خواهی در آثار کمال الملک و ژاک لویی داوید, براساس نظرات بوردیو نگارش شده است. هر یک از این دو نقاش در نقاط عطف تاریخ کشور خود به خلق اثر پرداخته اند. در این پژوهش تلاش شده است با روش توصیفی-تحلیلی و تاریخی علاوه بر یافتن علت گزینش سبک مخصوص هر یک از این دو نقاش, چرایی وجود یا عدم وجود نشانه های تغییر خواهی در آثار داوید و کمال الملک با استفاده از نظرات بوردیو تبیین شود. یافته های پژوهش نشان می دهد, انتخاب سبک های طبیعت گرا و نیوکلاسیک توسط این دو هنرمند تحت تاثیر نظام آموزشی, سرمایه های فرهنگی و موضع این دو در ارتباط با میدان قدرت صورت گرفته است. در ارتباط با نشانه های تغییر خواهی نیز, با توجه به قرار گرفتن کمال الملک در دسته هنرمندان مستقل میدان تولید نقاشی, نمی توان نشانی از تغییر خواهی را در آثار او دید؛ در حالی که در آثار داوید, به دلیل قرار گیری وی در موضع وابسته به مخالفین طبقه حاکم, نشان تغییر خواهی را می توان مشاهده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، فتانه، و ظاهری، زهرا. (1399). مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید (براساس نظریه میدان پی یر بوردیو). جامعه شناسی تاریخی، 12(1 )، 266-298. SID. https://sid.ir/paper/1059922/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی فتانه، ظاهری زهرا. مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید (براساس نظریه میدان پی یر بوردیو). جامعه شناسی تاریخی[Internet]. 1399؛12(1 ):266-298. Available from: https://sid.ir/paper/1059922/fa

    IEEE: کپی

    فتانه محمودی، و زهرا ظاهری، “مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید (براساس نظریه میدان پی یر بوردیو)،” جامعه شناسی تاریخی، vol. 12، no. 1 ، pp. 266–298، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1059922/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button