مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

164
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر رویکرد کوتاه مدت راه حل محور بر راهبردهای مقابله ای و سرسختی روان شناختی دانش آموزان سرآمد

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 126

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رویکرد کوتاه مدت راه حل محور بر راهبردهای مقابله ای و سرسختی روان شناختی دانش آموزان سرآمد انجام شد. روش: طرح این پروهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون –,پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر سرآمد پایه نهم شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد آنها 611 نفر برآورد شد. پس از ارزیابی اولیه, تعداد 30 نفر از دانش آموزانی که در آزمون آزمون سرسختی روان شناختی, نمره پایین تر از بقیه کسب کردند, به روش نمونه گیری هدفمند, به عنوان نمونه پژوهش, انتخاب و در دو گروه یکسان 15نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش, در 8 جلسه 90 دقیقه ای هر هفته دو جلسه, درمان گروهی راه حل محور را دریافت کردند؛ گروه گواه هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکردند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن و سرسختی روان شناختی کوباسا و همکاران, در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون, بین میانگین نمره های پس آزمون افراد گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای راهبردهای مقابله ای هیجان مدار, مسئله مدار و سرسختی روان شناختی, تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). نتیجه گیری: در مجموع با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که رویکرد کوتاه مدت راه حل محور بر کاهش راهبرد مقابله ای هیجان مدار و افزایش راهبرد مقابله ای مسئله مدار و سرسختی روان شناختی دانش آموزان سرآمد تأثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابوبکری ماکویی، سهیلا، کابلی، خدیجه، قاسمی، سامان، چاقوساز، مرضیه، صفا، سحر، و کرمی، صابر. (1400). تأثیر رویکرد کوتاه مدت راه حل محور بر راهبردهای مقابله ای و سرسختی روان شناختی دانش آموزان سرآمد. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 21(1 )، 115-126. SID. https://sid.ir/paper/1060159/fa

    Vancouver: کپی

    ابوبکری ماکویی سهیلا، کابلی خدیجه، قاسمی سامان، چاقوساز مرضیه، صفا سحر، کرمی صابر. تأثیر رویکرد کوتاه مدت راه حل محور بر راهبردهای مقابله ای و سرسختی روان شناختی دانش آموزان سرآمد. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1400؛21(1 ):115-126. Available from: https://sid.ir/paper/1060159/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا ابوبکری ماکویی، خدیجه کابلی، سامان قاسمی، مرضیه چاقوساز، سحر صفا، و صابر کرمی، “تأثیر رویکرد کوتاه مدت راه حل محور بر راهبردهای مقابله ای و سرسختی روان شناختی دانش آموزان سرآمد،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 21، no. 1 ، pp. 115–126، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1060159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button