مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

322
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

249
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش امید بر درگیری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان دچار اختلال یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 36

چکیده

 هدف این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش امید بر درگیری تحصیلی, فرسودگی تحصیلی و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانش آموزان مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش شهر بوشهر تشکیل می دادند. نمونه پژوهش شامل40 دانش آموز که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (گروه آزمایش 20 نفر) و (گروه کنترل 20 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه درگیری تحصیلی, پرسشنامه فرسودگی تحصیلی و پرسشنامه خوش بینی تحصیلی بود. گروه آزمایش به مدت نه جلسه 60 دقیقه ای و به صورت گروهی تحت آموزش شیوه نامه امید مبتنی بر نظریه اسنایدر قرار گرفت. داده های حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش امید بر درگیری شناختی (001/0≥, p), فرسودگی تحصیلی (001/0≥, p) و خوش بینی تحصیلی (001/0≥, p) در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری اثر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده از مطالعه حاضر می توان نتیجه گیری کرد که آموزش امید می تواند به عنوان یک روش مداخله ای در بهبود درگیری تحصیلی, فرسودگی تحصیلی و خوش بینی تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری استفاده شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی، یوسف، اسماعیلی، خاتون، و افشین، سیدعلی. (1401). اثربخشی آموزش امید بر درگیری تحصیلی, فرسودگی تحصیلی و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان دچار اختلال یادگیری. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 22(2 )، 19-36. SID. https://sid.ir/paper/1060493/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی یوسف، اسماعیلی خاتون، افشین سیدعلی. اثربخشی آموزش امید بر درگیری تحصیلی, فرسودگی تحصیلی و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان دچار اختلال یادگیری. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1401؛22(2 ):19-36. Available from: https://sid.ir/paper/1060493/fa

    IEEE: کپی

    یوسف دهقانی، خاتون اسماعیلی، و سیدعلی افشین، “اثربخشی آموزش امید بر درگیری تحصیلی, فرسودگی تحصیلی و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان دچار اختلال یادگیری،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 22، no. 2 ، pp. 19–36، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1060493/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button