مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

191
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

158
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد برنامه ریزی-سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال خواندن (با کاربرد نرم افزار باشگاه حافظه)

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 102

چکیده

 مقدمه در آسیب شناسی و درمان اختلالات یادگیری به کارکرد های اجرایی توجه ویژ ه ای شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر توانبخشی شناختی رایانه ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد های برنامه ریزی و سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن است. روش جامعه آماری شامل دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن شهر های آمل و محمودآباد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به مراکز اختلال یادگیری ارجاع شدند. از بین این جامعه آماری تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس, با توجه ملاک های ورود انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 14 جلسه توانبخشی رایانه ای حافظه کاری (نرم افزار باشگاه حافظه) دریافت کردند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون های خواندن و نارساخوانی نما, آزمون هوشی ریون و آزمون برج لندن استفاده شد. داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد گروه توان بخشی شناختی رایانه ای حافظه کاری در زمان واکنش (01/0p<, 42F =), پاسخ خطا (01/0p<, 97/29F =) و امتیاز آزمون (01/0p<, 91/36F =) به طور معنی داری عملکرد بهتری نشان دادند. نتیجه گیری: توان بخشی شناختی مبتنی بر حافظه کاری, با تسهیل در ریزفرآیندهای مربوط به کارکرد برنامه ریزی-سازماندهی موجب بهبود آن می شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رنجبر، محمدجواد، بشرپور، سجاد، صبحی قراملکی، ناصر، نریمانی، محمد، و غلامی، فائزه. (1401). اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد برنامه ریزی-سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال خواندن (با کاربرد نرم افزار باشگاه حافظه). کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 22(4 )، 91-102. SID. https://sid.ir/paper/1060723/fa

    Vancouver: کپی

    رنجبر محمدجواد، بشرپور سجاد، صبحی قراملکی ناصر، نریمانی محمد، غلامی فائزه. اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد برنامه ریزی-سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال خواندن (با کاربرد نرم افزار باشگاه حافظه). کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1401؛22(4 ):91-102. Available from: https://sid.ir/paper/1060723/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد رنجبر، سجاد بشرپور، ناصر صبحی قراملکی، محمد نریمانی، و فائزه غلامی، “اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد برنامه ریزی-سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال خواندن (با کاربرد نرم افزار باشگاه حافظه)،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 22، no. 4 ، pp. 91–102، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1060723/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button