مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

96
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی زنان معلم در شهر ساوه

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 40

چکیده

 هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی در بین زنان معلم ساکن در شهر ساوه است. امروزه اغلب زنان شاغل علاوه بر عهده دار بودن نقش های خانوادگی که از دیرباز منتسب به آنان بوده وظایف شغلی را نیز به عهده می گیرند که به واسطه آن تحت فشارهای عینی و ذهنی قرار گرفته با تعارض نقش مواجه هستند. این پژوهش به روش کیفی و استراتژی گراندد تیوری انجام شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر 20 نفر از زنان معلم ساکن در شهر ساوه بوده اند که به صورت نیمه ساختار یافته با آنها مصاحبه شده و سپس داده های حاصل از آن با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای باز, محوری و گزینشی تحلیل شده اند. یافته ها حاکی از آن است که شرایط علی, تعارض نقش شغلی-خانوادگی در معلمان زن شامل؛ انباشت نقش و محدودیت زمان و انرژی-مشکلات ساختاری اقتصادی-هنجارهای فرهنگی بر جامعه-توانمندی, استقلال و منزلت اجتماعی عامل کاهش فشار نقش می باشد. شرایط زمینه ای و بسترهای کاهش تعارض نقش شغلی-خانوادگی؛ حمایت های قانونی از زنان-آموزش تعاون و همکاری در خانواده-برابری حقوق زنان-رفاه نسبی در جامعه است. شرایط مداخله گر که سهم بسیاری در کاهش تعارض دارد شامل؛ رضایت شغلی-حمایت های سازمانی و دولتی-خانواده به عنوان یک نهاد حمایت کننده می باشد. راهبرد معلمان زن در وضعیت تعارض نقش؛ تقسیم کار و همراه نمودن خانواده با گفتمان-مدیریت انرژی و زمان است و نهایتا پیامدهای حاصل از تعارض نقش در بین معلمان زن شاغل؛ بیگانگی از خود و کاهش توسعه انسانی-گسترش آسیب های اجتماعی-کاهش سلامت روان, رفاه و کیفیت زندگی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتحی، لیلا، و قاسمی، طیبه. (1401). مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی زنان معلم در شهر ساوه. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 14(4 )، 21-40. SID. https://sid.ir/paper/1065032/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی لیلا، قاسمی طیبه. مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی زنان معلم در شهر ساوه. مطالعات توسعه اجتماعی ایران[Internet]. 1401؛14(4 ):21-40. Available from: https://sid.ir/paper/1065032/fa

    IEEE: کپی

    لیلا فتحی، و طیبه قاسمی، “مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی زنان معلم در شهر ساوه،” مطالعات توسعه اجتماعی ایران، vol. 14، no. 4 ، pp. 21–40، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1065032/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button