مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

196
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مشکلات و چالش های یادگیری مفهوم استوکیومتری در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 322 | صفحه پایان 335

چکیده

 توانایی حل مسیله به روش استوکیومتری فرآیندی جدایی ناپذیر از شیمی است و تفهیم درست این مبحث, از اهمیت بالایی برخوردار است. در پژوهش حاضر, چالشهای یادگیری استوکیومتری میان تعدادی از دانش آموزان دختر سال یازدهم, رشته ی تجربی, شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش 55 نفر از دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه هایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت تصادفی انجام گرفت. داده ها و اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها با روش توصیفی-تحلیلی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که تعداد زیادی از دانش آموزان تمایل دارند به جای استفاده از روش حل استوکیومتری از روش های جایگزین استفاده کنند. مطابق با تحلیل های انجام شده, بسیاری از دانش آموزان درک درستی از استوکیومتری ندارند و آن را روشی پیچیده می دانند. در واقع آنها معتقدند استوکیومتری, فرمول یا مسیر سازماندهی شده ی مشخصی ندارد و بنابراین نمی توان آن را حفظ کرد. شاید ریشه ی این طرز تفکر را باید در ارایه ی راه حل های متفاوت در هر مسیله ی استوکیومتری از سوی معلم و عدم درک صحیح دانش آموز از مفاهیم اساسی شیمی دانست. بنابراین پیشنهاد می شود معلمان شیمی قبل از ارایه ی مسیله, فرصتی برای مرور مفاهیم اساسی را به دانش آموزان بدهند و در حل مسیله به جای ارایه ی راه حل, از دانش آموزان بخواهند با دانسته های خود مسیر حل را تکمیل نمایند. به این ترتیب به جای به خاطر سپردن مراحل توسط دانش آموزان از مهارتهای شناختی آنها استفاده می شود, به علاوه حل مشکل تصورات نادرست از استوکیومتری نیز می تواند توسط خود دانش آموزان با دقت شناسایی و اصلاح شده و فرآیند یادگیری آنها تسهیل شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیرهادی، وجیهه، امانی، وحید، و اولی، اسماعیل. (1401). بررسی مشکلات و چالش های یادگیری مفهوم استوکیومتری در دانش آموزان. پژوهش در آموزش شیمی، 4(2 )، 322-335. SID. https://sid.ir/paper/1067703/fa

    Vancouver: کپی

    پیرهادی وجیهه، امانی وحید، اولی اسماعیل. بررسی مشکلات و چالش های یادگیری مفهوم استوکیومتری در دانش آموزان. پژوهش در آموزش شیمی[Internet]. 1401؛4(2 ):322-335. Available from: https://sid.ir/paper/1067703/fa

    IEEE: کپی

    وجیهه پیرهادی، وحید امانی، و اسماعیل اولی، “بررسی مشکلات و چالش های یادگیری مفهوم استوکیومتری در دانش آموزان،” پژوهش در آموزش شیمی، vol. 4، no. 2 ، pp. 322–335، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1067703/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button