مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

40
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

488
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای ترمودینامیک در کتاب های درسی شیمی متوسطه دوم چاپ 1401 با روش ویلیام رومی و تعیین درجه اهمیت آن بر اساس آنتروپی شانون

صفحات

 صفحه شروع 130 | صفحه پایان 145

چکیده

 این پژوهش به بررسی میزان به کارگیری شیوه فعال در محتوای ترمودینامیک کتاب های درسی شیمی دوره متوسطه دوم چاپ 1401 با تکنیک ویلیام رومی و آنتروپی شانون پرداخته است. هدف این تحقیق کاربردی است و مشخص می کند که این محتوا تا چه میزان توانسته است در نحوه آموزش ترمودینامیک به فراگیران با ارایه مقوله های فعال موثر باشد. برای اجرای تحقیق ابتدا محتوای ترمودینامیک در جامعه آماری که شامل 3 کتاب درسی شیمی متوسطه دوم است, شناسایی شد و سپس با تکنیک ویلیام رومی در سه بخش متن, تصاویر و پرسش ها در مقوله های معین کدگذاری و بررسی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که روند تغییر ضریب درگیری مقوله ها (شاخص میزان فعالیت دانش آموزان در فرآیند یادگیری) در متن, تصاویر و پرسش ها به ترتیب 245/0, 33/1, 30/5 است, بنابراین مقوله های متن کمتر از حد مطلوب و غیرفعال است, تصاویر مطلوب و فعال هستند و پرسش ها به سمت بیشتر از توان فراگیر و غیرفعال است. همچنین بر اساس نتایج حاصل از روش آنتروپی شانون, میانگین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقوله های متن غیرفعال بیشتر از فعال بوده, و به نظر می رسد این امر به دلیل ناملموس بودن این بخش از مباحث ترمودینامیک است با این وجود در حوزه تصاویر و پرسش ها مقوله های فعال بیشتر از غیرفعال هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیات، زهرا، و سمیعی، دوست محمد. (1401). تحلیل محتوای ترمودینامیک در کتاب های درسی شیمی متوسطه دوم چاپ 1401 با روش ویلیام رومی و تعیین درجه اهمیت آن بر اساس آنتروپی شانون. پژوهش در آموزش شیمی، 4(2 )، 130-145. SID. https://sid.ir/paper/1067835/fa

    Vancouver: کپی

    بیات زهرا، سمیعی دوست محمد. تحلیل محتوای ترمودینامیک در کتاب های درسی شیمی متوسطه دوم چاپ 1401 با روش ویلیام رومی و تعیین درجه اهمیت آن بر اساس آنتروپی شانون. پژوهش در آموزش شیمی[Internet]. 1401؛4(2 ):130-145. Available from: https://sid.ir/paper/1067835/fa

    IEEE: کپی

    زهرا بیات، و دوست محمد سمیعی، “تحلیل محتوای ترمودینامیک در کتاب های درسی شیمی متوسطه دوم چاپ 1401 با روش ویلیام رومی و تعیین درجه اهمیت آن بر اساس آنتروپی شانون،” پژوهش در آموزش شیمی، vol. 4، no. 2 ، pp. 130–145، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1067835/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button