Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مجلس-none

مشخصات مقاله

مجری: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
تاریخ پایان: 2023/6/22

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مجلس-none

عنوان

بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (50): از منظر حقوق عمومی فصل پنجم و ششم (مواد 28 تا 31)(19132)

شماره مسلسل

نهاد حامی(کارفرما)

 مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 از بایسته های قانون گذاری, اثربخشی قانون است. اثربخشی یک قانون, میزان دستیابی به اهداف قانون است. یکی از لوازمی که تضمین کننده چنین امری است, اهتمام شایسته قانونگذاران بر رعایت اصل انطباق (عدم مغایرت با قانون اساسی و اسناد بالادستی) و اصول و قواعد قانون نویسی (از جمله ارتباط مفاد لایحه با عنوان لایحه و شفافیت قوانین و عدم نسخ ضمنی قوانین) است. عدم توجه به این نکته که طرح یا لایحه قانونی که در حال رسیدگی و تصویب است, چه قوانینی را اصلاح, نسخ و ترمیم می کند, نظام قانون گذاری را دچار هرج ومرج خواهد کرد. به دلیل اهمیت این موضوع, در این پژوهش با روش توصیفی به این سؤال پاسخ داده می شود که فصول پنجم و ششم لایحه برنامه هفتم توسعه از حیث اصل انطباق و قواعد قانون نویسی چه وضعیتی را دارند. بررسی ها حاکی از آن است برخی مواد لایحه برنامه, با قانون اساسی و اسناد بالادستی مغایر بوده و نیز بخشی از قوانین جاری کشور را بدون رعایت قواعد تنقیحی (عدم نسخ ضمنی) تغییر می دهند که این امر, از منظر اصول قانون نویسی, نادرست به نظر می رسد. نظام حقوقی کشور از این به هم ریختگی ها آسیب های فراوانی دیده است. بنابراین پیشنهاد می شود اولاً, احکام مغایر با قانون اساسی و اسناد بالادستی مورد بازنگری قرار گیرند؛ ثانیاً, هر یک از مواد لایحه برنامه که منجر به اصلاح قوانین کشور می شود و ماهیت برنامه ای ندارد, در قانون جاری مرتبط به خود جایابی و تعیین تکلیف شود. ثالثاً, احکام غیربرنامه ای, در قالبی غیر از لایحه برنامه مورد رسیدگی و تصویب قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزگرخسروی، محمد، محمدی احمدآبادی، حسین، و صابری دمنه، علی. (2023/6/22). بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (50): از منظر حقوق عمومی فصل پنجم و ششم (مواد 28 تا 31)(19132). تهران، ایران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. https://sid.ir/paper/1090382/fa

    Vancouver: کپی

    برزگرخسروی محمد، محمدی احمدآبادی حسین، صابری دمنه علی. [Internet]. بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (50): از منظر حقوق عمومی فصل پنجم و ششم (مواد 28 تا 31)(19132). تهران، ایران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛ 2023/6/22. Available from: https://sid.ir/paper/1090382/fa

    IEEE: کپی

    محمد برزگرخسروی، حسین محمدی احمدآبادی، و علی صابری دمنه، “بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (50): از منظر حقوق عمومی فصل پنجم و ششم (مواد 28 تا 31)(19132)،” ایران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، 2023/6/22. [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1090382/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا