مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

76
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

15
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سرمقاله: گردشگری آیینی در آینه نظریه «میم»

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 3

چکیده

نظریۀ «میم» (Meme theory) تکامل فرهنگی را بسان تکامل زیستی و در امتداد آن می‏داند. همان طور که در طی میلیون ها سال, ژن ها از پیکری به پیکری دیگر منتقل شدند و آن ها که سازگاری بیشتری با محیط به ارمغان آوردند به جای ماندند, با پیدایش انسان, واحدهای سازندۀ فرهنگ که «میم» نامیده می شوند, از ذهنی به ذهنی دیگر انتقال پیدا کرده و با ایجاد سازگاری فرهنگی ماندگار شدند. میم ها از طریق فرایندهای تنوع, جهش, رقابت و وراثت که در موفقیت زاد و ولد یک موضوع نقش دارند, با انتخاب طبیعی تکامل می یابند. گسترش میم از طریق رفتارهایی است که در میزبان خود بازتولید می‏کند. میم هایی که کمتر گسترش می یابند به تدریج منقرض می شوند در حالی که برخی دیگر گسترش یافته, جهش پیدا می کنند (مثبت یا منفی) و باقی می‏مانند. فرضیه پردازان این نظریه می گویند میم هایی که بهترین همانندسازی را انجام می دهند, به بیان دیگر میم هایی که به سهولت تقلید می‏شوند, حتی اگر برای رفاه میزبان خود مضر باشند, بیشترین گسترش را پیدا می‏کنند. به عبارت دیگر میم یک واحد بنیادی از نظرات, نمادها و یا کنش های فرهنگی است که از طریق بیان, رفتار, رسوم و سایر مسیرهای قابل انتشار و تقلید, قابلیت انتقال از یک ذهن به اذهان دیگران را داراست. به طورکلی اساس ممتیک بر تقلید انسان هاست و قوی‏ترین یادها, آن‏هایی که بیشترین ذهن‏ ها آن را تکرار می کنند, همان هایی هستند که مسئول ایجاد فرهنگ بشریت خواهند بود. در این مسیر میم ها فرگشت می یابند تا بهتر و سریع تر تکثیر شوند. گردشگری آیینی, سفر به انگیزۀ مشارکت در مراسم‏ آیینی است. این مشارکت می‏تواند در دو سطح متفاوت جلوه کند؛ مشارکت مقلدوار و یا مشارکت منتقدانه. و مگر نه این که گردشگری نظام معرفت افزایی است پس بایسته است گردشگر آیینی در سطحی فراتر از تقلید, در میانۀ مراسم اما بر بام تفکر انتقادی قدم زند. هدف اصلی میم ها تکثیرشدن است و هرچه ذهن مقلد بیشتر, توان تکثیر بالاتر. آن هم تکثیرشدنی سازگارشده با ذهن مقلد. اما اگر تعداد نقادان بر مقلدان فزونی یابد, میم دیگر قدرت سازگاریش را از دست می‏دهد. قابل تقلید و تکثیر نخواهد بود. به تدریج از فربگی در آمده, جثه‏ای متناسب پیدا می‏کند, گاهی هم شاید به قدری نحیف شود که تشابهش با روزگاری که متولد شده بود بیشتر شود و به این ترتیب شاخ و برگی که در طی روزگاران بر آن افزوده شده بود هرس گردد. سخن این است که ترویج گردشگری آیینی در دنیا با نگاه متفکر نقاد, می‏تواند آیین‏هایی را تکثیر کند که روح حاکم بر آن‏ها با عقلانیت, صلح, معنابخشی به زندگی, انسانیت و اخلاق قرابت بیشتری داشته باشد. گردشگر آیینی, چون به آیین‏ها با پرسپکتیوی متفاوت از جامعۀ محلی نگاه می‏کند, ظرفیت آن را دارد که از سطح تقلید بالاتر بایستد و نگاه نقاد خود را منتشر کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button