مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

58
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

37
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر خودانتقادی و سرمایه روان شناختی دانش آموزان با نشانگان اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 109

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر خودانتقادی و سرمایۀ روان­شناختی دانش آموزان دارای نشانگان اضطراب اجتماعی انجام شد. طرح پژوهش, از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و پیگیریبا گروه کنترل بود. جامعه آماری را دانش­آموزان دختر در مقطع متوسطه دوم استان قم که دارای اضطراب اجتماعی بودند, تشکیل دادند. براساس نمرۀ کسب شده در پرسشنامه اضطراب اجتماعی, 30 نفر به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های اضطراب اجتماعی, مقیاس خودانتقادی و مقیاس سرمایۀ روان­شناختی استفاده شد. جلسات مشاورۀ گروهی شناختی-رفتاری بر اساس پروتکل هافمن و اتو, به مدت 12جلسه 5/2 ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از پایان مداخله, از هر دوگروه, پس آزمون و پس از 45 روز آزمون پیگیری انجام گرفت. جهت تحلیل داده ها, روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد اثرگذاری مشاوره گروهی شناختی-رفتاری بر خودانتقادی و سرمایه روان­شناختی و اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش معنادار بود. بنابراین, پیشنهاد می شود استفاده از این روش در مدارس و نظام آموزشی, مورد توجه قرار بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button