مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,425
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه هوش هیجانی در کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 89

چکیده

هوش هیجانی عبارت است از: بیان کیفیت و درک احساسات خویش و دیگران, همدلی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو. در حقیقت این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است (گراوز, 1999). پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش هیجانی در کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی اجرا شده است. روش تحقیق از نوع علی-مقایسه ای می باشد. جامعه مورد تحقیق, دختران عادی و پرورشگاهی 12 تا 18 سال شهرستان مشهد بود. تعداد آزمودنی ها در هر دو گروه مجموعا 100 نفر که 50 نفر آنان کودکان عادی و 50 نفر آنان کودکان پرورشگاهی, که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند بود. در این پژوهش از پرسشنامه EQ-I استفاده شده است. این پرسشنامه توسط بار-اون ساخته شده است و به عنوان نخستین ابزار معتبر فرا فرهنگی جهت سنجش هوش هیجانی به شمار می رود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون معنی داری تفاوت میانگین ها (آزمون T) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین کودکان پرورشگاهی و عادی در مولفه های خودآگاهی, خود شکوفایی, همدلی, شادکامی, حل مساله, خوشبینی, انعطاف پذیری و مسوولیت پذیری به عنوان مولفه های هوش هیجانی وجود دارد. به گونه ای که کودکان عادی به طور معناداری از هوش هیجانی بالاتری نسبت به کودکان پرورشگاهی برخوردارند و روابط عاطفی بهتری را نسبت به کودکان پرورشگاهی تجربه می کنند و نگرش مثبت تری به زندگی, نسبت به کودکان پرورشگاهی دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی. (1390). مقایسه هوش هیجانی در کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(21)، 73-89. SID. https://sid.ir/paper/112296/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری هاشم آبادی بهرامعلی. مقایسه هوش هیجانی در کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1390؛7(21):73-89. Available from: https://sid.ir/paper/112296/fa

    IEEE: کپی

    بهرامعلی قنبری هاشم آبادی، “مقایسه هوش هیجانی در کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 21، pp. 73–89، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112296/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button