مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

78
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

478
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه مادران در احساس مسئولیت دانش آموزان: نقش میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 198

چکیده

 هدف پژوهش بررسی نقش کمال گرایی مادران (سازگارانه و ناسازگارانه) در مسیولیت پذیری فرزندان با میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی آنها بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر یزد و مادران آن ها در سال تحصیلی 1401-1400, که تعداد آنها 16800 نفر بود. به منظور انتخاب نمونه, با استفاده از جدول مورگان و با توجه به حجم جامعه, تعداد 342 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوره اول و دوم و مادران این دانش آموزان, به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کمال گرایی هیل (2004), خودکارآمدی جینگز و مورگان (1999) و مسیولیت پذیری در خانه و مدرسه کردلو (1387) بود. تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل, نشان داد, بین کمال گرایی سازگارانه و خودکارآمدی رابطه مثبت, مستقیم و معنی دار (405/0= r) و بین خرده مقیاس کمال گرایی سازگارانه و مسیولیت پذیری رابطه مثبت, مستقیم و معنی دار (453/0 =r) وجود دارد. بین خرده مقیاس کمال گرایی ناسازگارانه و خود کارآمدی, رابطه مثبت, مستقیم و معنی دار (102/0-= r) و بین خرده مقیاس کمال گرایی ناسازگارانه و مسیولیت پذیری, رابطه منفی, مستقیم و معنی دار (258/0-=r) وجود دارد. بین خودکارآمدی و مسیولیت پذیری رابطه مثبت, مستقیم و معنی دار (378/0 =r) وجود دارد. کمال گرایی سازگارانه والدین از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی بر مسیولیت پذیری ارتباط مثبت, غیرمستقیم و معنی دار دارد. وکمال گرایی ناسازگارانه والدین از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی بر مسیولیت پذیری ارتباط غیرمستقیم و غیرمعنی دار دارد. همچنین نتایج همبستگی برای زیرمقیاس ها نشان داد, تلاش برای عالی بودن, نظم و سازماندهی, هدفمندی, به عنوان کمال گرایی سازگارانه, رابطه مثبت و معنی دار با خودکارآمدی دارند و استانداردهای بالا برای دیگران, حساسیت بین فردی به عنوان.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقان مروستی، ساناز. (1401). نقش کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه مادران در احساس مسئولیت دانش آموزان: نقش میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 18(64 )، 175-198. SID. https://sid.ir/paper/1139277/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان مروستی ساناز. نقش کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه مادران در احساس مسئولیت دانش آموزان: نقش میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1401؛18(64 ):175-198. Available from: https://sid.ir/paper/1139277/fa

    IEEE: کپی

    ساناز دهقان مروستی، “نقش کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه مادران در احساس مسئولیت دانش آموزان: نقش میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 18، no. 64 ، pp. 175–198، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1139277/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button