مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

90
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

87
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزش کنترل قلدری به روش شناختی-رفتاری بر مشکلات بین فردی نوجوانان پسر قلدر

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 168

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر اثربخشی برنامه آموزش کنترل قلدری بر مشکلات بین فردی نوجوانان قلدر بود. پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل نوجوانان 14 تا 17 ساله منطقه 17 مدارس دولتی شهر تهران بود. تعداد 40 نفر از نوجوانانی که ملاک های ورود به پژوهش را داشتند و نمره بالایی در پرسشنامه قلدری هارتر کسب کردند به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات بین فردی بارخام و همکاران (1996) بود که در سه مرحله پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری یک ماهه توسط هر دو گروه تکمیل شد. برنامه آموزش کنترل قلدری در 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری اندازه گیری مکرر به کمک نرم افزار SPSSV22 تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش کنترل قلدری به نوجوانان قلدر در متغیرهای صراحت و مردم آمیزی (98/7=F و 001/0=P), گشودگی به تجربه (95/10=F و 0005/0=P), در نظر گرفتن دیگران (86/22=F و 0005/0=P), پرخاشگری (59/10=F و 0005/0=P) و حمایت گری و مشارکت (77/19=F و 0005/0=P) تاثیر دارد. این در حالی بود که این میزان برای متغیر وابستگی به دیگران (07/0=F و 930/0=P) اثربخش نبود. در نهایت بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت آموزش کنترل قلدری بر مشکلات بین فردی نوجوانان قلدر 14 تا 17 ساله اثربخش بوده و می توان از این آموزش جهت رفع مشکلات بین فردی آن ها استفاده کرد و لذا آگاهی والدین, معلمان, مدیران و سایر متخصصان از این آموزش ها می تواند کمک کننده باشد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری بلوطبنگان، افضل، طالع پسند، سیاوش، رضایی، علی محمد، و رحیمیان بوگر، اسحق. (1401). اثربخشی برنامه آموزش کنترل قلدری به روش شناختی-رفتاری بر مشکلات بین فردی نوجوانان پسر قلدر. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 18(66 )، 147-168. SID. https://sid.ir/paper/1139497/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری بلوطبنگان افضل، طالع پسند سیاوش، رضایی علی محمد، رحیمیان بوگر اسحق. اثربخشی برنامه آموزش کنترل قلدری به روش شناختی-رفتاری بر مشکلات بین فردی نوجوانان پسر قلدر. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1401؛18(66 ):147-168. Available from: https://sid.ir/paper/1139497/fa

    IEEE: کپی

    افضل اکبری بلوطبنگان، سیاوش طالع پسند، علی محمد رضایی، و اسحق رحیمیان بوگر، “اثربخشی برنامه آموزش کنترل قلدری به روش شناختی-رفتاری بر مشکلات بین فردی نوجوانان پسر قلدر،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 18، no. 66 ، pp. 147–168، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1139497/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button