مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

202
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

86
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل مفهومی امتناع از مدرسه دانش آموزان دوره ابتدائی

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 176

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخصه های امتناع از مدرسه و مولفه های موثر بر آن و ارایه مدل مفهومی امتناع از مدرسه دانش آموزان دوره ابتدایی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیان)گراندد تیوری(مبتنی بر مصاحبه با متخصصان حوزه کودک, والدین دانش-آموزان دارای رفتار امتناع از مدرسه و مربیان آنها انجام شد. بدین منظور با روش نمونه گیری هدفمند با 7 نفر از متخصصان حوزه کودک و 10 نفر از والدین و مربیان دانش آموزان دارای رفتار امتناع از مدرسه به صورت موازی مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته به عمل آمد. پس از کدگذاری و تحلیل داده مصاحبه های هر سه گروه از شرکت کنندگان در پژوهش در بخش شاخصه ها یک مقوله اصلی و 7 زیرمقوله به دست آمد. همچنین در بخش مولفه های موثر بر امتناع از مدرسه 4 مقوله اصلی و 12 زیرمقوله استخراج شد. پس از مقایسه داده های به دست آمده از سه گروه مصاحبه شوندگان مدل مفهومی طراحی شد. از آنجا که رفتار امتناع از مدرسه در بسیاری موارد در سال های آتی منجر به رفتارهای ضد اجتماعی, فرار از مدرسه و در نهایت ترک تحصیل می شود, ارایه مدل مفهومی رفتار امتناع از مدرسه در مدارس, مراکز فرهنگی و مشاوره به منظور شناخت بهتر این سازه برای استفاده از روش های درمانی و پیشگیری از بروز چندین اختلال به طور هم زمان پیشنهاد می شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هزاردستان، فائزه، سلیمی بجستانی، حسین، کلانتر هرمزی، آتوسا، و عسگری، محمد. (1400). طراحی مدل مفهومی امتناع از مدرسه دانش آموزان دوره ابتدائی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 17(62 )، 145-176. SID. https://sid.ir/paper/1142814/fa

    Vancouver: کپی

    هزاردستان فائزه، سلیمی بجستانی حسین، کلانتر هرمزی آتوسا، عسگری محمد. طراحی مدل مفهومی امتناع از مدرسه دانش آموزان دوره ابتدائی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1400؛17(62 ):145-176. Available from: https://sid.ir/paper/1142814/fa

    IEEE: کپی

    فائزه هزاردستان، حسین سلیمی بجستانی، آتوسا کلانتر هرمزی، و محمد عسگری، “طراحی مدل مفهومی امتناع از مدرسه دانش آموزان دوره ابتدائی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 17، no. 62 ، pp. 145–176، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1142814/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button