مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,096
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی بر روی باورهای فرهنگی (در بازار مدرن- سنتی شهر شیراز )

صفحات

 صفحه شروع 761 | صفحه پایان 782

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 هدف این پژوهش، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی- اقتصادی (یعنی سطح تحصیلات بازاریان و اطرافیان آنها، در معرض وسایل ارتباط جمعی قرار گرفتن، تکثر روابط، خاستگاه شهری و روستایی داشتن، وضعیت اقتصادی و سن) بر روی باورهای فرهنگی (تقدیرگرایی به عنوان باور منفی و اهمیت دادن به کار و کوشش به عنوان باور مثبت) در بازار وکیل (بازار سنتی) و پاساژ مرکزی خرید شیراز (بازار مدرن) است. در این پژوهش از نظریه نوسازی، شاخه مدل فرهنگی استفاده شده و روش آن به شیوه پیمایشی است. داده ها به وسیله پرسشنامه از یک نمونه 250 نفری از بازاریان در بهمن ماه 1376 ش گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است و برای آزمون فرضیات، به شیوه تجزیه و تحلیل دو متغیره انجام شده و نتایج زیر حاصل گردید. - وضعیت اقتصادی با تقدیر گرایی رابطه معنی داری دارد. - وضعیت اقتصادی و سیاسی با اهمیت به کار و کوشش رابطه معنی داری دارد. - خاستگاه شهری یا روستایی با تقدیر گرایی رابطه معنی داری دارد. - سن با تقدیرگرایی رابطه معنی داری دارد. با استفاده از روش آماری رگرسیون مرحله به مرحله این نتایج حاصل گردید: افرادی که عضو بازار سنتی هستند، در مقایسه با افراد بازار مدرن، تقدیرگراتر هستند. افراد دو بازار مدرن و سنتی به اهمیت کار و کوشش باور دارند؛ در صورتی که بازاریان و اطرافیان آنها از تحصیلات در حد پایین و متوسط برخوردار باشند، تقدیرگرایی بازاری افزایش می یابد. همچنین، در معرض وسایل ارتباط جمعی قرار گرفتن در سطح متوسط و کم، بر تقدیرگرایی تأثیر دارد. افرادی که تکثر روابط در میان آنها بسیار به چشم می خورد، از میزان تقدیرگرایی آنها کاسته می شود. در رگرسیون چند متغیره، اهمیت به کار و کوشش، تنها، وضعیت اقتصادی در سطح متوسط، وارد معادله شده است؛ به عبارت دیگر، بازاریانی که از وضعیت اقتصادی در سطح متوسط برخوردارند، به کار و کوشش کمتر اهمیت می دهند. در مجموع می توان گفت باورهای منفی و مثبت به متغیرهای اجتماعی بستگی دارند و در نظامهای اجتماعی سنتی، باورهای منفی بیشتر از باورهای مثبت رواج دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ایران محبوب، جلیل، و آهی، غلامحسین. (1380). بررسی تأثیر عوامل اجتماعی, اقتصادی بر روی باورهای فرهنگی (در بازار مدرن- سنتی شهر شیراز ). مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی(مشهد))، 34(4-3 (پی در پی 135-134))، 761-782. SID. https://sid.ir/paper/11468/fa

    Vancouver: کپی

    ایران محبوب جلیل، آهی غلامحسین. بررسی تأثیر عوامل اجتماعی, اقتصادی بر روی باورهای فرهنگی (در بازار مدرن- سنتی شهر شیراز ). مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی(مشهد))[Internet]. 1380؛34(4-3 (پی در پی 135-134)):761-782. Available from: https://sid.ir/paper/11468/fa

    IEEE: کپی

    جلیل ایران محبوب، و غلامحسین آهی، “بررسی تأثیر عوامل اجتماعی, اقتصادی بر روی باورهای فرهنگی (در بازار مدرن- سنتی شهر شیراز )،” مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی(مشهد))، vol. 34، no. 4-3 (پی در پی 135-134)، pp. 761–782، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/11468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button