مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

19
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

9
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

نظارت داخلی بانک ها بر رعایت حقوق مصرف کننده در قراردادهای بانکی با مشتریان در قوانین جمهوری اسلامی ایران

نویسندگان

غلامی حسین

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

نظارت بانکی مؤثر از جمله پیش شرط های اساسی برای حصول اطمینان از صحت عملکرد نظام اقتصادی کشور است. هدف اصلی نظارت بانکی, حفظ ثبات نظام مالی و افزایش اعتماد به آن از طریق کاهش ریسک برای سپرده گذاران و سایر بستانکاران است. ازاین رو, نظارت در پی آن است تا اطمینان یابد بانک ها و مؤسسات اعتباری به شیوه ای ایمن و صحیح عمل نموده؛ در مقابله با ریسک های فراروی خود, از سرمایه و ذخایر کافی برخوردارند. هدف اصلی این تحقیق بررسی کارایی, اثربخشی و شیوه های نظارت داخلی بانک ها بر رعایت حقوق مصرف کننده در قراردادهای بانکی با مشتریان در قوانین جمهوری اسلامی ایران است که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای تحقق یافته است. فقدان نظریه عمومی قراردادها باتکیه بر مفاهیم حمایت از حقوق مصرف کننده موجب شده است رفتار بانک ها در قبال مصرف کنندگان بر مبنای تبعیض باشد و اطلاعات شفاف و کاملی از چگونگی عرضه خدمت به مصرف کنندگان ارائه ندهند. به علاوه, هرچند تعامل بانک و مصرف کننده در قالب قراردادهایی صورت می گیرد که بنا بر اصول و قواعد حقوق قراردادهای سنتی باید محترم شمرده شوند, ولی شرایطی وجود دارد که به تحمیل قراردادهای بسیار یک طرفه ای به مصرف کننده منجر می شود؛ به صورتی که وی فقط می تواند قرارداد را امضا کند و حق مذاکره, تعدیل, یا تغییر شرایط مندرج را نخواهد داشت. این امر بی عدالتی معاوضی, توزیعی, و اجتماعی را گسترده تر ساخته و دسترسی برابر به منابع مالی را محدود کرده است؛ لذا در عصر حاضر, دفاع از افراد ضعیف در بازار پول به منظور حمایت از مصرف کننده به یک ضرورت تبدیل شده است؛ در واقع, احترام به قرارداد جای خود را به حمایت از مصرف کننده داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامی، حسین. (1403). نظارت داخلی بانک ها بر رعایت حقوق مصرف کننده در قراردادهای بانکی با مشتریان در قوانین جمهوری اسلامی ایران. کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق. SID. https://sid.ir/paper/1148575/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی حسین. نظارت داخلی بانک ها بر رعایت حقوق مصرف کننده در قراردادهای بانکی با مشتریان در قوانین جمهوری اسلامی ایران. 1403. Available from: https://sid.ir/paper/1148575/fa

    IEEE: کپی

    حسین غلامی، “نظارت داخلی بانک ها بر رعایت حقوق مصرف کننده در قراردادهای بانکی با مشتریان در قوانین جمهوری اسلامی ایران،” presented at the کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق. 1403، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1148575/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button