مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

46
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

18
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازتولید نابرابری آموزشی در دوران شیوع کرونا

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 204

چکیده

 پژوهش حاضر به دنبال روایت مدیران آموزشی مدارس متوسطه از بازتولید نابرابری آموزشی در شرایط همه گیری ویروس کرونا است. برابری آموزشی خود را در استفاده مساوی از فرصت­ها و امکانات آموزشی نشان می­دهد, امری که در وضعیت فعلی نظام آموزشی ایران یکی از چالش­های اساسی بشمار می­آید. شیوع ویروس کرونا مدیران آموزشی, معلمان, والدین و دانش آموزان را با مسائل عدیده ای روبرو نموده است. اما این چالش­ها و مسائل, برای همه به صورت یکسان تأثیرگذار نبوده و به موازات دسترسی به امکانات آموزشی, دسترسی به فضاهای آموزشی و سرمایه­های اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی خانواده­ها متغیر است. این پژوهش, با توجه به نظریات بوردیو, الیچ و کلمن به بحث از نابرابری آموزشی پرداخته و با استفاده از روش تحلیل روایت و مصاحبه عمیق با 30 نفر از مدیران آموزشیِ مدارس متوسطه سطح شهر سنندج, به تحلیل و تبیین چگونگی بازتولید نابرابری آموزشی در شهر سنندج پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان از طبقاتی شدن آموزش و بازتولید نابرابری آموزشی در جامعه مورد مطالعه دارد.  این مقوله به عنوان مقوله­ی هسته­ای نشان می­دهد, آموزشی که باید به عنوان ابزاری برای تحرک اجتماعی, تغییرات مثبت و  دسترسی همه به امکانات و فرصت­ها تلقی شود, بیش ازپیش طبقاتی شده است. تمایز اجتماعی و فرهنگی, گرایش به مدارس پولی و غیردولتی, عدم دسترسی همه به آموزش در شرایط کرونا و فقر خانواده­ها و آسیب های آموزشی ناشی از آن چهار مقوله­ای هستند که دال بر طبقاتی شدن آموزش دارند. همچنین نتایج نشان می­دهد در شرایط شیوع ویروس کرونا, چالش­های تسلط فضای مجازی بر آموزش و عدم دسترسی همه دانش آموزان به آن, کم رنگ شدن آموزش و کاهش کارکردهای آموزشی مدارس و فقر خانواده­های مناطق پایین شهر و حاشیه سبب ایجاد زمینه­ی نابرابری آموزشی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button