مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

16
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

26
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بایسته های کتب و متون آموزشی در علم صرف بر مبنای نظریه ی نشر نوآوری

صفحات

 صفحه شروع 192 | صفحه پایان 214

چکیده

 هدف آموزش قواعد صرف عربی, بالابردن سطح درست­خوانی و فهم متون و افزایش علاقه و انگیزه یاد­گیرندگان است که بر مبنای تحقیقات, این اهداف به دلایل متعدد کمتر محقق شده اند. در رسیدن به هدف های ذکر­شده, متون آموزشی علم صرف از اصلی­ترین ارکان هستند که سال هاست به یک شکل و سیاق تدوین و منتشر می­شوند و مطابق با اهداف, نیازها و واقعیت ها, تغییر و تحول پیدا نکرده­اند. با توجه به ضرورت بازنگری و اصلاح کتب صرفی که می تواند زمینه رشد تحصیلی بیشتر را فراهم ­کند, پژوهش حاضر, با تأکید بر متغیر کتاب و متون آموزشی, به بررسی بایسته­های متون و کتاب های آموزش صرف در رشته­ها و مقاطع مختلف آموزشی به ویژه در دانشگاه ها بر اساس نظریه­ی نشر نوآوری می پردازد. روش پژوهش در تحقیق, مصاحبه عمیق با رویکرد گراندد تئوری (نظریه زمینه­ای) است و نتایج به دست آمده از هر مصاحبه دسته­بندی و سپس به مصاحبه شونده بعدی اعلام شده تا گزاره­های بیشتری به یافته­ها اضافه شود. بر مبنای یافته­های پژوهش, هرگونه تغییر و نوآوری در متون صرفی باید شامل پنج مقوله کلی توالی و نظم, روانی و کاربردی بودن مثال ها و تمرین ها, رعایت استانداردهای کتب آموزشی, جامعیت و نوآوری های محتوایی باشد. از مهم ترین مقوله های جزئی, چینش منطقی, انطباق با سطح یادگیرندگان و هفته های آموزشی, استفاده از مثال های قرآنی, پرهیز از مطالب پیچیده و مبهم, نبود کاستی و استفاده تخصصی از واژه­ها است که متن آموزشی علاوه بر جذابیت ظاهری, شکلی و نگارشی باید, قابلیت ارزشیابی, آزمون و سنجش بازخوردهای مثبت, منفی و مقایسه ای داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button