مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,081
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انتخابات نهم ریاست جمهوری و پایگاه های اجتماعی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 149

چکیده

 یکی از مسایل مهم جامعه شناسی سیاسی بررسی رفتار رای دهندگی مردم در انتخابات مختلف است. برای جامعه شناسان سیاسی, کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که در آن حداقل در هر سال یک انتخابات برگزار شده می تواند مورد مطالعاتی بسیار جالبی باشد اما متاسفانه مطالعات کمی انتخابات در ایران در سه دهه گذشته به ندرت یافت می شود. یکی از فواید مطالعات کمی انتخابات این است که می توان با مطالعه روندهای انتخاباتی گذشته به پیش بینی نتایج در آینده پرداخت. در این مقاله با تمرکز بر پایگاه های اجتماعی در ایران و مفروض دانستن وجود ارتباط میان پایگاه اجتماعی و رفتار رای دادن, این پرسش اصلی مطرح می شود که چگونه شناخت پایگاه های اجتماعی در ایران در انتخابات نهم ریاست جمهوری, می توانست موجبات پیش بینی رفتار رای دهندگان را برای نامزدهای انتخابات فراهم سازد؟ فرضیه پژوهش آن است که شناخت پایگاه های اجتماعی که بر مبنای درآمد, شغل و تحصیلات در کشور پراکنده هستند می توانست پیش بینی رفتار رای دهندگان در انتخابات نهم ریاست جمهوری را برای سیاست مداران و نامزدهای انتخاباتی تسهیل کند. این مقاله با تصدیق این نکته که متغیرهای گوناگونی در نحوه انتخاب نامزدها در انتخابات تاثیر دارند, بر این نکته تاکید دارد که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور در انتخابات 1384 و فضای حاکم بر جامعه در این انتخابات, شناخت پایگاه های اجتماعی در آن برهه زمانی, می توانست نیازها و خواست های هر یک از پایگاه ها را به گونه ای ملموس تر نشان دهد و نامزدها با تمرکز بر این خواست ها, به پیروزی در انتخابات دست یابند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی یوسفی، امیرمحمد، فرازی، مهدی، و کیوان آرا، راضیه. (1391). انتخابات نهم ریاست جمهوری و پایگاه ‌های اجتماعی در ایران. پژوهشنامه علوم سیاسی، 7(2 (26))، 123-149. SID. https://sid.ir/paper/115827/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی یوسفی امیرمحمد، فرازی مهدی، کیوان آرا راضیه. انتخابات نهم ریاست جمهوری و پایگاه ‌های اجتماعی در ایران. پژوهشنامه علوم سیاسی[Internet]. 1391؛7(2 (26)):123-149. Available from: https://sid.ir/paper/115827/fa

    IEEE: کپی

    امیرمحمد حاجی یوسفی، مهدی فرازی، و راضیه کیوان آرا، “انتخابات نهم ریاست جمهوری و پایگاه ‌های اجتماعی در ایران،” پژوهشنامه علوم سیاسی، vol. 7، no. 2 (26)، pp. 123–149، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/115827/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button