مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

50
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

15
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل فرایند مجموعه سازی کتاب های چاپی و الکترونیکی در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 174

چکیده

 مقدمه: مجموعه سازی به عنوان یکی از اساسی ترین فعالیت ها در کتابخانه مطرح می‏باشد و به دلیل اینکه یکی از موارد رضایت مراجعه کنندگان از کتابخانه منابع آن محسوب می‏شود, از حساسیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر به تحلیل فرآیند مجموعه سازی کتاب های چاپی و الکترونیکی در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی تحت نظارت وزارت علوم, تحقیقات و فناوری در سطح تهران می‏پردازد.روش‏شناسی: پژوهش به لحاظ هدف, کاربردی است که با رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها, مصاحبه نیمه ساختاریافته, شامل 15 سؤال باز بود که از طریق آن با 10 کارشناس مجموعه سازی یا معاون کتابخانه دانشگاهی مصاحبه به عمل آمد. برای طراحی سؤالات مصاحبه, مطالعات کتابخانه ای در حوزه فرایند مجموعه سازی و خط مشی مجموعه سازی در کتابخانه ها صورت گرفت.یافته ‏‏ها: یافته ‏ها نشان داد مجموعه سازی کتاب ها ی چاپی در کتابخانه‏های موردمطالعه را می توان تحت تأثیر عواملی همچون سیاست های مجموعه سازی, شناسایی نیازهای کاربران, فراهم آوری منابع, بودجه و ارزیابی مجموعه مقوله‏بندی کرد. برای مجموعه سازی کتاب های الکترونیکی خط مشی مدونی وجود نداشت و برای فراهم آوری آن‎ها از روش های دانلود رایگان, خرید مجموعه ای منابع, اشتراک پایگاه های اطلاعاتی و یا مبادله بین کتابخانه ای استفاده می شد. از جمله چالش های مجموعه‏سازی در کتابخانه‏ها, فراهم نبودن خط مشی مکتوب, نیاز به دانش افزایی کتابداران و ضعف نرم افزارهای کتابخانه ای بود.نتیجه: مطابق با یافته‏ها, می توان نتیجه گرفت سازوکار مجموعه سازی در کتابخانه های موردمطالعه, فاقد گروهی از مؤلفه های مهم, مانند خط مشی مدون مجموعه سازی, اصول مشخص انتخاب و کمیته های انتخاب و همچنین ارزیابی مستمر مجموعه است. همچنین مجموعه ای از عوامل بیرونی و درونی در کاستی های موجود, دخیل هستند. تحریم های بین المللی, سیاست های کلی دانشگاه و نحوه تخصیص بودجه کتابخانه ها, جدی نگرفتن لزوم تهیه خط مشی مدون مجموعه سازی, نبود برنامه ریزی مشخص برای ارزیابی مجموعه, از جمله عوامل تأثیرگذار بودند. از نتایج پژوهش حاضر می توان برای شناسایی شیوه های مجموعه سازی در کتابخانه های دانشگاهی بهره گرفت و در جهت رفع نواقص و چالش های مجموعه سازی گام برداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button