مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

38
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

19
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رمان های نوجوان فرهاد حسن زاده بر پایه انگاره تفکر مراقبتی لیپمن (مطالعه موردی: داستان های گروه سنی «د» و «هـ» با موضوع پایداری در دفاع مقدس)

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 173

چکیده

 پرورش خودآگاهی, ارزش های اخلاقی و دینی و هنجارهای اجتماعی از کارکردهای تفّکر مراقبتی است. آموزش تفّکر مراقبتی در حلقۀ کندوکاو, نوجوان را در موقعیت تنش­زایی که ممکن است با آن روبه­رو شود, هدایت می کند. لیپمن و اندیشمندان برنامۀ فبک, استفاده از داستان را برای افزایش قدرت تفّکر, رشد فردی و میان فردی و پرورش ارزش­های اخلاقی و اجتماعی به دلیل جذابیت داستان در رویة آموزش و نیز تمرکز روحیۀ گریزان نوجوان مبتنی بر بسندگی داستان های فبک در برنامه های درسی نوجوان مؤثر می­دانند. پژوهش, با هدف شناخت کارکردهای تفّکر مراقبتی در رمان های نوجوان حسن زاده برای گروه سنی «د» و «هـ» با موضوع پایداری در دفاع مقدّس بر پایۀ نظریۀ لیپمن در انطباق با ارزش­های رایج در ایران با رویکردی توصیفی- تحلیلی برای پاسخ به چندی و چونی کارکردهای تفکّر مراقبتی در رمان های مورد مطالعه انجام شده است. تکیۀ حسن­زاده بر افزایش مؤلفۀ تفکّر فعّال (حل مسأله, مهارت تصمیم­گیری) و مؤلفۀ پرورش ارزش­های بومی, هنجارهای اجتماعی و تکیه بر همدلی بیشتر و احترام به دیگران, شکیبایی, تاب­آوری و حس پایداری در نوجوان است؛ بنابراین, برخی رخدادهای داستا­ن, حیرت و پرسشگری نوجوان را برمی انگیزاند که سبب آموزش غیر مستقیم تفکّر فعّال و ارزش­گذار در پی این حیرت و پرسشگری به نوجوان خواننده / شنونده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button