مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,154
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش آموزش غیررسمی در افزایش آگاهی های دانش آموزان در خصوص کاهش مصرف، مصرف دوباره و بازیافت مواد زاید

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 26

چکیده

 سابقه و هدف: منابع طبیعی, به عنوان منابع پایه, برای اقتصاد هر کشور, نقشی زیربنایی دارد و از ابزارهای مهم توسعه پایدار تلقی می گردد. مصرف بی رویه منابع, باعث ورود مقدار قابل توجهی مواد زاید به محیط زیست می شود. مطالعات نشان می دهد که دفع مواد زاید مدیریت نشده, دلیل اصلی مشکلات زیست محیطی است. یک برنامه مدیریتی موثر برای کنترل مواد زاید, شامل تولید کمتر, استفاده دوباره و بازیافت زباله است (3Rs). در این میان کودکان, نقشی سازنده در خصوص مشارکت در چنین برنامه مدیریتی ای دارند, زیرا آنها در آینده مسوول حفاظت از این سیاره هستند. آموزش, یک عنصر حیاتی برای افزایش مشارکت کودکان در رابطه با حفاظت محیط زیست آنهاست. این پژوهش با هدف تبیین نقش آموزش غیر رسمی در افزایش آگاهی کودکان در باره تولید کمتر, استفاده دوباره و بازیافت زباله انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن, شبه آزمایشی است و به وسیله پیش آزمون و پس آزمون اجرا و از طریق گرو های کنترل و آزمایش انجام شده است. جامعه آماری, دانش آموزان دختر و پسر دو مدرسه ابتدایی مقطع ششم دبستان هستند. پرسش نامه تدوین شده, ابزاری برای اندازه گیری اطلاعات و آگاهی های دانش آموزان در باره نحوه تولید کمتر, استفاده دوباره و بازیافت زباله قبل و بعد از آموزش است. روایی پرسش نامه توسط کارشناسان و پایایی آن از طریق فرمول آلفای کرومباخ به میزان 0.8 تعیین شده است. به دانش آموزان, موضوعاتی در باره منابع موجود در زمین, محدودیت آن ها, نحوه تولید زباله کمتر, استفاده مجدد وبازیافت آموزش داده شد. داده های حاصل, توسط آزمون لون و آزمون T برای گروه های مستقل تحلیل گردید.نتایج و بحث: نتایج حاکی از آن است که میانگین آگاهی دانش آموزان دختر در خصوص استفاده از مواد کمتر و تولید زایدات کمترقبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود دارد و میزان آگاهی آنها از 1.71 در پیش آزمون آزمایش به 2.30 در پس آزمون آزمایش, افزایش یافته است. در مورد پسران نیز میانگین آگاهی آنها از 2 در گروه پیش آزمون آزمایش به 2.88 در پس آزمون آزمایش افزایش یافته است. در ارتباط با آگاهی دانش آموزان در باره استفاده مجدد نیز می توان گفت که میزان آگاهی دانش آموزان دختر, از 2.63 در گروه پیش آزمون به 3.59 در پس آزمون آزمایش ارتقاء یافته است (به میزان 0.97). میانگین آگاهی دانش آموزان پسرنیزاز 2.45 در گروه پیش آزمون آزمایش به 3.45 در گروه پس آزمون آزمایش, افزایش یافته است. نتایج در ارتباط با بازیافت مواد زائدنیز بیانگر آن است که میزان آگاهی دانش آموزان دختر از 0.52 در گروه پیش آزمون آزمایش به 0.79 در پس آزمون افزایش یافته است؛ و در مورددانش آموزان پسر نیزمیانگین آگاهی آنها درگروه پیش آزمون آزمایش 0.41 بوده که پس از آموزش 0.82 شده است. در مجموع میزان آگاهی دانش آموزان دختر و پسر نسبت به 3 موضوع مورد آزمایش پس از آموزش افزایش یافته است؛ ولی آگاهی پسران بیشتر از دختران ارتقاء یافته است. همچنین در میزان آگاهی دانش آموزان دختر و پسر در باره موضوع استفاده مجدد از زباله در مقایسه با موضوعات استفاده کمتر و تولید کمتر زباله و بازیافت, افزایش بیشتری حاصل شده است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله, پیشنهاد می گردد آموزش 3Rs به دانش آموزان در مدارس شهرهای مختلف ایران با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی صورت گیرد واطلاعات مربوط به این راهکار مدیریتی از طریق نمایش فیلم های مرتبط با موضوع, کارتون, پوستر, بازی های رقابتی و آموزش در طبیعت در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. در واقع لازم است این مطالب بصورت یک سرگرمی برای دانش آموزان مهیا شود تا بتواند علایق آنها را بر انگیزد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیض بخش واقف، خاطره، شبیری، سیدمحمد، و رضوانی، محمد. (1395). نقش آموزش غیررسمی در افزایش آگاهی های دانش آموزان در خصوص کاهش مصرف, مصرف دوباره و بازیافت مواد زاید. علوم محیطی، 14(3 )، 13-26. SID. https://sid.ir/paper/117513/fa

    Vancouver: کپی

    فیض بخش واقف خاطره، شبیری سیدمحمد، رضوانی محمد. نقش آموزش غیررسمی در افزایش آگاهی های دانش آموزان در خصوص کاهش مصرف, مصرف دوباره و بازیافت مواد زاید. علوم محیطی[Internet]. 1395؛14(3 ):13-26. Available from: https://sid.ir/paper/117513/fa

    IEEE: کپی

    خاطره فیض بخش واقف، سیدمحمد شبیری، و محمد رضوانی، “نقش آموزش غیررسمی در افزایش آگاهی های دانش آموزان در خصوص کاهش مصرف, مصرف دوباره و بازیافت مواد زاید،” علوم محیطی، vol. 14، no. 3 ، pp. 13–26، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/117513/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button