مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

616
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 37

چکیده

 در این مقاله سعی شده تا با رویکردی کلیت نگر, موضوعاتی همچون جامعه ی روستایی, سینمای روستایی, تغییرات سیاست های حاکمیتی و اقتصاد سیاسی دولت های گوناگون پس از انقلاب اسلامی سال 1357, در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و ارتباطات مختلف و متداخل آنها, با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. ما در این تحقیق با تقسیم بندی ادوار گوناگون بازه زمانی مورد بحث و انتخاب نمونه ای سی عددی از فیلم های روستایی سینمای ایران با استفاده از روش نمونه گیری متناسب با حجم, متوجه شدیم که سینمای روستایی در مقطع ده ساله ی تثبیت حاکمیت انقلابی و جنگ با عراق دارای بیشترین میزان واقع نمایی, پایبندی به واقعیت زندگی روزمره و نقد اجتماعی بوده و کمترین میزان مظاهر صنعت فرهنگ سازی (نظیر کلیشه ها یا طبیعت زدگی) را نسبت به دوره های بعد داراست. در مقطع سازندگی به خاطر سیاست های تعدیل ساختاری و همچنین ساخت سیاسی جامعه در این دوران, فیلم ها اکثرا تبلیغی و ایدئولوژیک بوده و مظاهر سینمای گیشه پسند و همچنین جشنواره ای در فیلم های روستایی نمود بیشتری می یابند. در مقطع اصلاحات, غیر از موارد ایجاد نگرش های تازه و نقدهای نه چندان عمیق اجتماعی, مناسبات سینمای روستایی مانند دوران قبل بوده و فیلم های جشنواره پسند روستایی با رویکردی طبیعت زده نمود زیادی پیدا می کنند. در دوره ی بازآفرینی گفتمان انقلابی از سال 1384 به بعد نیز, فیلم های شبه دولتی و ایدئولوژیک با ساختاری مشابه با فیلم های جشنواره پسند و با تاکید بر طبیعت گرایی و مذهبی گری عرفانی (در تقابل با مذهبی گری متعارف و سنتی) و همچنین کلیشه هایی مانند کلیشه ی کودک یا عقب مانده ی ذهنی, عملا برای واقعیت اجتماعی روستا, اهمیت زیادی قائل نمی شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی، حسین، و خیرالهی، علیرضا. (1394). بررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 11(41 )، 13-37. SID. https://sid.ir/paper/118040/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی حسین، خیرالهی علیرضا. بررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1394؛11(41 ):13-37. Available from: https://sid.ir/paper/118040/fa

    IEEE: کپی

    حسین میرزایی، و علیرضا خیرالهی، “بررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 11، no. 41 ، pp. 13–37، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118040/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button