مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

827
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل مقایسه ای مجله های علمی عمومی ایرانی با تاکید بر توانایی آن ها در افزایش سواد علمی مخاطبان

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 62

چکیده

 این مقاله به این مساله می پردازد که نحوه بازنمایی علم در مجله های علمی عمومی ایرانی از نظر ارتباطی به شکلی ناقص صورت می گیرد و به همین دلیل این مجله ها نقش چندانی در افزایش سواد علمی مخاطبانشان نداشته اند. چارچوب نظری برای تحلیل این مساله با استفاده از نظریه قالب بندی تنظیم شده که بین کیفیت متون علمی عمومی و کیفیت سواد علمی مخاطبان رابطه منطقی برقرار می کند تا بتواند فرآیند اثرگذاری متون ارتباطی را تبیین کند. به لحاظ روش شناسی نیز 144 مجله علمی عمومی (12 شماره از 12 عنوان مجله) را به طور تصادفی انتخاب و تحلیل محتوای کیفی کرده ایم تا توانایی آن ها در افزایش سواد علمی مخاطبان را نشان دهیم. برای انجام این تحلیل, ابتدا مفهوم سواد علمی را بر اساس مشخصاتی که برای فرد باسواد علمی تعریف شده, عملیاتی و چهار مولفه بازنمایی ویژگی های کنش علم محور, ویژگی های نگرش علمی, تاثیرات اجتماعی علم و ویژگی های هنجاری علم را شناسایی کردیم. سپس چنین فرض کردیم که چنانچه این ابعاد چهار گانه در متن علمی عمومی بازتاب یافته باشند, در این صورت می توان قضاوت کرد که چنین متونی قابلیت افزایش سواد علمی مخاطبان را دارند. تحلیل این مجله ها, امکان مقایسه آن ها را نیز فراهم آورد و نتایج نشان می دهند که مجله «نجوم», بیش از یازده مجله دیگر, متونی را تولید کرده که توانایی افزایش سواد علمی مخاطب را دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اجاق، سیده زهرا، و عبدالهیان، حمید. (1392). تحلیل مقایسه ای مجله های علمی عمومی ایرانی با تاکید بر توانایی آن ها در افزایش سواد علمی مخاطبان. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 9(31)، 43-62. SID. https://sid.ir/paper/118078/fa

    Vancouver: کپی

    اجاق سیده زهرا، عبدالهیان حمید. تحلیل مقایسه ای مجله های علمی عمومی ایرانی با تاکید بر توانایی آن ها در افزایش سواد علمی مخاطبان. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1392؛9(31):43-62. Available from: https://sid.ir/paper/118078/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهرا اجاق، و حمید عبدالهیان، “تحلیل مقایسه ای مجله های علمی عمومی ایرانی با تاکید بر توانایی آن ها در افزایش سواد علمی مخاطبان،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 9، no. 31، pp. 43–62، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118078/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button