Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

935
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل چندسطحی عوامل جمعیتی- اجتماعی موثر بر سهم هزینه های مصرفی ارتباطات خانوارهای ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف این مقاله بررسی سهم هزینه های ارتباطات خانوارهای ایرانی به ویژه در بستر تغییرات ساختار سنی و ترتیبات زندگی خانوار با استفاده از تحلیل ثانویه داده های هزینه و درآمد خانوار سه دهه اخیر (92-1363) می باشد. به منظور انجام مدل شبه پانل در بررسی نقش تحولات عوامل اقتصادی و اجتماعی خانوار و ساختار جمعیت در تحولات سهم هزینه های ارتباطات خانوار مدل تحلیلی چند سطحی تقاطعی بکار برده شده است. نتایج بیانگر روند افزایش سریع سهم هزینه های ارتباطات در خانوار بویژه در دهه اخیر است. در خصوص عوامل جمعیتی تاثیرگذار بر این روند, نتایج مدل شبه پانل نشان داد که دوره و نسل تاثیر معنی داری در سهم هزینه های مصرفی خانوار داشته است. همچنین تغییرات ساختار سنی در جهت افزایش سهم جمعیت در سنین فعالیت در تحولات سهم هزینه های مصرفی خانوار تاثیری مثبت نشان می دهد. بعلاوه, نتایج مقاله بیانگر تاثیر معنی دار متغیرهای نوع شغل, سن, جنس و سطح تحصیلات سرپرست خانوار, ترتیبات زندگی خانوار, شاخص امکانات رفاهی خانوار, درصد برخورداری نسل از تحصیلات دانشگاهی و امکانات رفاهی بر سهم هزینه های ارتباطات خانوار دارد. یافته ها و نتایج مقاله در چارچوب رویکرد چرخه زندگی مصرف مودگیلیانی, رهیافت های نظری مبتنی بر تمایزات اجتماعی و الگوی مصرف, نظریه چرخه جمعیت شناختی و رویکرد نسلی الگوی مصرف قابل تببین است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاضی طباطبایی، محمود، صادقی، رسول، و شیری، محمد. (1395). تحلیل چندسطحی عوامل جمعیتی- اجتماعی موثر بر سهم هزینه های مصرفی ارتباطات خانوارهای ایرانی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 12(42 )، 39-62. SID. https://sid.ir/paper/118282/fa

    Vancouver: کپی

    قاضی طباطبایی محمود، صادقی رسول، شیری محمد. تحلیل چندسطحی عوامل جمعیتی- اجتماعی موثر بر سهم هزینه های مصرفی ارتباطات خانوارهای ایرانی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1395؛12(42 ):39-62. Available from: https://sid.ir/paper/118282/fa

    IEEE: کپی

    محمود قاضی طباطبایی، رسول صادقی، و محمد شیری، “تحلیل چندسطحی عوامل جمعیتی- اجتماعی موثر بر سهم هزینه های مصرفی ارتباطات خانوارهای ایرانی،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 12، no. 42 ، pp. 39–62، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118282/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا