Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,230
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

665
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه نشانه شناختی برنامه کلاه قرمزی، از منظر رویکرد آموزش اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 233 | صفحه پایان 258

چکیده

 برنامه کلاه قرمزی از جمله پرمخاطب ترین برنامه های کودک سیماست که مورد استقبال همه اعضای خانواده در گروه های سنی مختلف قرار گرفته است. این برنامه در رده تئاتر نمایشی کودک قرار دارد و انتظار می رود برای کودک محتوای آموزشی داشته باشد. این مقاله درصدد مطالعه رویکرد آموزش اخلاقی در برنامه کلاه قرمزی است. در این راستا چارچوب نظری مقاله از رویکرد سازنده گرایی در علوم تربیتی بهره گرفته است. با توجه به سوال اصلی, تمامی قسمت های برنامه مشاهده و سه سکانس به صورت هدفمند برای تحلیل محتوای کیفی با تکنیک نشانه شناسی انتخاب شد که محتوای آنها شامل آموزش امر اخلاقی راستگویی و مسوولیت پذیری است. نشانه شناسی در این مقاله با توجه به الگوی سلبی و ران کاودری انجام شد. نتایج مقاله حاضر نشان می دهد رویکرد آموزشی دریافت شده از روابط بین شخصیت ها, زمانی که به عروسک های نمایش آموزش داده می شود, عمدتا به رویکرد سازنده گرایی نزدیک است. این رویکرد, یادگیرنده محور محسوب می شود و به ارتباط و تجربه مستقیم یادگیرنده با جریان آموزش نیاز دارد. اما از آنجایی که تلویزیون رسانه ای تعاملی نیست, مسلما نمی تواند از طریق رویکردهای یادگیرنده محور به مخاطبان آموزش اخلاقی دهد. لذا وقتی مخاطبان کلاه قرمزی, «بچه های توی خونه», مورد خطاب قرار می گیرند از توضیح مستقیم استفاده می شود. علاوه بر این, مخاطبان مشاهده می کنند که در خلال برنامه, برخی رفتارهای شخصیت های نمایش تشویق یا تقبیح می شود؛ لذا می توان گفت در زمینه آموزش به مخاطبان کودک, برنامه به رویکرد یادگیری شناختی- اجتماعی آلبرت باندورا نزدیک تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری راد، فاطمه، و زندرضوی، سیده بهار. (1394). مطالعه نشانه شناختی برنامه کلاه قرمزی, از منظر رویکرد آموزش اخلاقی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 11(40 )، 233-258. SID. https://sid.ir/paper/118296/fa

    Vancouver: کپی

    نوری راد فاطمه، زندرضوی سیده بهار. مطالعه نشانه شناختی برنامه کلاه قرمزی, از منظر رویکرد آموزش اخلاقی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1394؛11(40 ):233-258. Available from: https://sid.ir/paper/118296/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه نوری راد، و سیده بهار زندرضوی، “مطالعه نشانه شناختی برنامه کلاه قرمزی, از منظر رویکرد آموزش اخلاقی،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 11، no. 40 ، pp. 233–258، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118296/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا