مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

613
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نشانه های شیعی بازتاب یافته در تزیینات مکتوب و منقوش مدارس نیم آورد و چهارباغ اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 82

چکیده

 پژوهش حاضر, تلاش دارد ضمن تبیین نحوه انتقال پیام های نمادین در کتیبه ها و تزیینات مدارس چهارباغ و نیم آورد, به شناخت مهم ترین پیام های به کاررفته در گلچینی از آن ها بپردازد تا زمینه پاسخ به این پرسش فراهم آید که روند انتقال پیام نمادین در کتیبه ها و تزئینات منقوش مدارس چهارباغ و نیم آورد به چه صورت است و مهم ترین پیام های نمادین بازتاب یافته در نمونه های مورد مطالعه چیست. این پژوهش از حیث روش, توصیفی تحلیلی بوده و با رویکرد نمادشناسی به انجام رسیده است. جمع آوری اطلاعات به شیوه میدانی و کتابخانه ای صورت پذیرفته و تجزیه و تحلیل یافته ها کیفی است. مختصری از نتایج پژوهش, گویای آن است که کارکرد نمادین, یکی از مهم ترین وجوه فرا ظهری تزئینات این دو بنا به مثابه رسانه هنری تاریخی است؛ به شکلی که تعامل مذهب تشیع, مبانی اعتقادی و سیاست مذهبی به عنوان مرجع اصلی هنرمند برای انتقال پیام در قالب رسانه های مذکور شناخته می شود و درنهایت پیام ها بر اساس سیری منظم, به مخاطبان انتقال می یابد. مهم ترین پیام های نمادینی که از این رسانه ها قابل دریافت است, شامل بیان فضیلت, جانشینی (خلافت), امامت و بیان ویژگی های برتر حضرت علی 7 در جهت الگوسازی از شخصیت ایشان به عنوان نماد هنر شیعی است. هم چنین در بحث ترکیب بندی تزئینات نیز از نمادپردازی عددی شیعه بهره گیری شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقاداودی، محی الدین، و زکریایی کرمانی، ایمان. (1397). تحلیل نشانه های شیعی بازتاب یافته در تزیینات مکتوب و منقوش مدارس نیم آورد و چهارباغ اصفهان. شیعه شناسی، 16(4 (پیاپی 64) )، 53-82. SID. https://sid.ir/paper/119503/fa

    Vancouver: کپی

    آقاداودی محی الدین، زکریایی کرمانی ایمان. تحلیل نشانه های شیعی بازتاب یافته در تزیینات مکتوب و منقوش مدارس نیم آورد و چهارباغ اصفهان. شیعه شناسی[Internet]. 1397؛16(4 (پیاپی 64) ):53-82. Available from: https://sid.ir/paper/119503/fa

    IEEE: کپی

    محی الدین آقاداودی، و ایمان زکریایی کرمانی، “تحلیل نشانه های شیعی بازتاب یافته در تزیینات مکتوب و منقوش مدارس نیم آورد و چهارباغ اصفهان،” شیعه شناسی، vol. 16، no. 4 (پیاپی 64) ، pp. 53–82، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/119503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button