مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

999
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی معادلات ساختاری تعیین گرهای مشکلات بین فردی: نقش سبک های دلبستگی و انحرافات شناختی بین فردی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 18

چکیده

 یکی از عوامل موثر بر مشکلات بین فردی, تجربه های اولیه فرد با والدین خود در زمان کودکی است. این تجربه ها در شکل گیری دلبستگی تاثیر بسزایی دارد. در این پژوهش نقش واسطه ای انحرافات شناختی بین فردی در رابطه بین سبک های دلبستگی و مشکلات بین فردی مورد مطالعه قرار گرفت. به این منظور 214 نفر به پرسشنامه سبک های دلبستگی کولینز و رید (RASS), پرسشنامه انحرافات شناختی بین فردی (ICDS) و پرسشنامه مشکلات بین فردی (IIP-32) پاسخ دادند. برای برازش مدل از مدل یابی معادلات ساختاری و برای آزمون مسیر غیرمستقیم از بوت استرپ بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که سبک های دلبستگی و مشکلات بین فردی به ترتیب پیشایند و پیامد انحرافات شناختی بین فردی هستند. نتایج نشان داده است که انحرافات شناختی بین فردی, نقش واسطه ای معناداری در رابطه بین سبک های دلبستگی و مشکلات بین فردی دارد (CFI=0.95, GFI=0.94, NFI=0.9, RMSEA=0.058). بر اساس یافته های پژوهش, سبک های دلبستگی و انحرافات شناختی بین فردی در مشکلات بین فردی دانش آموزان نقش دارد. همچنین, مدل آزمون شده, مدلی مطلوب برای تبیین مشکلات بین فردی دانش آموزان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ستایشی اظهری، محمد، حشمتی، رسول، و دهقان، صفرعلی. (1396). مدل یابی معادلات ساختاری تعیین گرهای مشکلات بین فردی: نقش سبک های دلبستگی و انحرافات شناختی بین فردی در دانش آموزان. روانشناسی معاصر، 12(1 )، 3-18. SID. https://sid.ir/paper/120167/fa

    Vancouver: کپی

    ستایشی اظهری محمد، حشمتی رسول، دهقان صفرعلی. مدل یابی معادلات ساختاری تعیین گرهای مشکلات بین فردی: نقش سبک های دلبستگی و انحرافات شناختی بین فردی در دانش آموزان. روانشناسی معاصر[Internet]. 1396؛12(1 ):3-18. Available from: https://sid.ir/paper/120167/fa

    IEEE: کپی

    محمد ستایشی اظهری، رسول حشمتی، و صفرعلی دهقان، “مدل یابی معادلات ساختاری تعیین گرهای مشکلات بین فردی: نقش سبک های دلبستگی و انحرافات شناختی بین فردی در دانش آموزان،” روانشناسی معاصر، vol. 12، no. 1 ، pp. 3–18، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120167/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button