مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,293
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مصاحبه انگیزشی و آموزش گروهی شناختی - رفتاری بر بهبود شاخص های بهزیستی، کیفیت زندگی و مراقبت از خود در افراد مبتلا به دیابت نوع دو

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 60

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, مطالعه اثربخشی مصاحبه انگیزشی گروهی و آموزش گروهی شناختی - رفتاری را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در خصوص شاخص های بهزیستی, کیفیت زندگی و مراقبت از خود بود. از میان مراجعان انجمن دیابت ایران و انستیتو غدد و متابولیسم, 93 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو انتخاب شدند. سنجش در سه مرحله انجام پذیرفت, مرحله اول, خط پایه یا پیش آزمون, مرحله دوم, دو هفته بعد از آخرین جلسه مداخله, مرحله سوم, 9 هفته بعد از آخرین جلسه مداخله. شرکت کنندگان به طور تصادفی به گروه های مصاحبه انگیزشی (30 نفر), آموزش گروهی شناختی - رفتاری (26 نفر) و کنترل (37 نفر) اختصاص یافتند. میان گروه های پژوهش از نظر ویژگی های خط پایه (سن, سابقه دیابت, جنسیت, آمادگی تغییر, الگوهای شخصی و شاخص های پیامد) تفاوتی دیده نشد. برای هر کدام از مداخله ها, بر اساس راهنمای عمل, چهار جلسه گروهی به مدت 90 دقیقه توسط روانشناس واحدی برگزار شد.یافته های پژوهش نشان داد در بیماران دیابت نوع دو, مصاحبه انگیزشی به شکل گروهی آن می تواند به عنوان مداخله ای موثر, کیفیت زندگی, و مراقبت ازخود (در زمینه ورزش), و آموزش گروهی شناختی - رفتاری می تواند به عنوان مداخله ای موثر, شاخص بهزیستی, شاخص کلی مراقبت از خود, و مراقبت از خود (در زمینه رژیم غذایی) را بهبود بخشد, و مداخله مصاحبه انگیزشی گروهی, بهتر از آموزش گروهی شناختی - رفتاری, می تواند مراقبت از خود (در زمینه رژیم غذایی) را بهبود بخشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورشریفی، حمید، زمانی، رضا، مهریار، امیرهوشنگ، بشارت، محمدعلی، و رجب، اسداله. (1390). تاثیر مصاحبه انگیزشی و آموزش گروهی شناختی - رفتاری بر بهبود شاخص های بهزیستی, کیفیت زندگی و مراقبت از خود در افراد مبتلا به دیابت نوع دو. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 6(23)، 39-60. SID. https://sid.ir/paper/120305/fa

    Vancouver: کپی

    پورشریفی حمید، زمانی رضا، مهریار امیرهوشنگ، بشارت محمدعلی، رجب اسداله. تاثیر مصاحبه انگیزشی و آموزش گروهی شناختی - رفتاری بر بهبود شاخص های بهزیستی, کیفیت زندگی و مراقبت از خود در افراد مبتلا به دیابت نوع دو. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1390؛6(23):39-60. Available from: https://sid.ir/paper/120305/fa

    IEEE: کپی

    حمید پورشریفی، رضا زمانی، امیرهوشنگ مهریار، محمدعلی بشارت، و اسداله رجب، “تاثیر مصاحبه انگیزشی و آموزش گروهی شناختی - رفتاری بر بهبود شاخص های بهزیستی, کیفیت زندگی و مراقبت از خود در افراد مبتلا به دیابت نوع دو،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 6، no. 23، pp. 39–60، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button