مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,983
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

562
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش نقص های حسی در سبک های دلبستگی و مشکلات رفتاری کودکان

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 46

چکیده

 مطالعه حاضر به بررسی تاثیر نقص های حسی شامل نابینایی و ناشنوایی بر نوع دلبستگی (ایمنی/ ناایمنی دلبستگی) و سبک های دلبستگی (ایمن, دوسوگرا, اجتنابی, آشفته/ سرگشته), تاثیر این نقص ها بر مشکلات رفتاری کودکان نابینا و ناشنوا در مقایسه با کودکان عادی, و رابطه نوع دلبستگی با مشکلات رفتاری در سه گروه نابینا, ناشنوا و کودکان عادی می پردازد.آزمودنی های این پژوهش شامل 84 کودک نابینا, ناشنوای مطلق و کودکان عادی 7-6 ساله دختر و پسر بود. ابزارهای این پژوهش شامل آزمون های اضطراب جدایی, مقیاس مشکلات رفتاری آخن باج, آزمون هوشی ریون پیشرونده و پرسشنامه محقق ساخته جمعیت شناختی بود. برای تحلیل آماری داده های پژوهش از تحلیل واریانس یک متغیری, آزمون تعقیبی LSD, آزمون t, آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کودکان ناشنوا بیش از کودکان عادی در معرض خطر نا ایمنی دلبستگی قرار دارند. اما کودکان نابینا از این لحاظ آماری تفاوت معنی داری با کودکان عادی نداشتند. توزیع پراکندگی کودکان نابینا و ناشنوا در چهار سبک دلبستگی (ایمن, دوسوگرا, اجتنابی, آشفته/ سرگشته) با توزیع پراکندگی کودکان عادی در چهار سبک مذکور تفاوت معنی دار نداشت. یافته دیگر نشان داد که کودکان نابینا و ناشنوا بیش از کودکان عادی دارای مشکلات رفتاری هستند. همچنین بین ناایمنی دلبستگی با مشکلات رفتاری در کودکان عادی رابطه معنی دار به دست آمد اما در کودکان نابینا و ناشنوا این رابطه از لحاظ آماری معنی دار نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خانجانی، زینب. (1387). نقش نقص های حسی در سبک های دلبستگی و مشکلات رفتاری کودکان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 3(9)، 21-46. SID. https://sid.ir/paper/120356/fa

    Vancouver: کپی

    خانجانی زینب. نقش نقص های حسی در سبک های دلبستگی و مشکلات رفتاری کودکان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1387؛3(9):21-46. Available from: https://sid.ir/paper/120356/fa

    IEEE: کپی

    زینب خانجانی، “نقش نقص های حسی در سبک های دلبستگی و مشکلات رفتاری کودکان،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 3، no. 9، pp. 21–46، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120356/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button