مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,479
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

872
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر شیوه های مقابله با فشار روانی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 79

چکیده

 هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر شیوه های مقابله با فشار روانی در نوجوانان شهرستان ارومیه بود. 95 دانش آموز (47 دختر و 48 پسر) کلاس دوم دبیرستان در این پژوهش شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابتدا آزمون پارکر - اندلر برای چهار گروه (دو گروه آزمایش و دو گروه گواه) اجرا شد, سپس گروه های آزمایش در کلاس های آموزش مهارت های هوش هیجانی شرکت کردند. این کلاس ها در 16 جلسه به مدت یک و نیم ساعت برگزار شدند. مهارت هایی که برای جلسات آموزش در نظر گرفته شد عبارت بودند از: مهارت خودآگاهی, شناخت افکار منفی و مهارت متوقف کردن آنها, فشار روانی و شیوه های مقابله با آنها, ابراز وجود, همدلی, ارتباط صحیح, مهارت حل مساله و تصمیم گیری. بعد از اتمام آموزش مجددا آزمون پارکر - اندلر برای چهار گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. برای تحلیل داده های پژوهش, شاخص ها و روش های آماری, مانند, میانگین, انحراف معیار و آزمون t برای گروه های مستقل بکار گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های هوش هیجانی در گروه مساله مدار پسران و گروه اجتنابی و هیجان مدار دختران تاثیر معناداری داشته اشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سپهریان آذر، فیروزه. (1386). مطالعه تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر شیوه های مقابله با فشار روانی. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 2(8)، 65-79. SID. https://sid.ir/paper/120430/fa

Vancouver: کپی

سپهریان آذر فیروزه. مطالعه تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر شیوه های مقابله با فشار روانی. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1386؛2(8):65-79. Available from: https://sid.ir/paper/120430/fa

IEEE: کپی

فیروزه سپهریان آذر، “مطالعه تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر شیوه های مقابله با فشار روانی،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 2، no. 8، pp. 65–79، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120430/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا