مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,425
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش خانواده به خانواده: مبانی نظری و نمونه کاربردی خانواده دارای کودکان سندروم داون

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 189

چکیده

 داشتن فرزندان با نیازهای ویژه, خانواده را با مسائل زیادی در زمینه های اجتماعی, آموزشی و خودیاری مواجه می سازد. برقراری ارتباط عمیق تر با خانواده ای دیگر دارای تجربه ای مشابه در این زمینه, می تواند مسیر مشکلات طی شده را به آن ها نشان دهد. هدف آموزش خانواده به خانواده, انتقال تجارب مثبت خانواده ها به یکدیگر است. در این پژوهش زمینه یابی, به روش نمونه گیری در دسترس از اعضای کانون خیریه سندروم داون, 12 نفر از والدین (11 مادر و 1 پدر) کودکان با سندروم داون به طور داوطلب انتخاب شدند تا در 5 جلسه هفتگی گروهی (به مدت 1 ماه) تجارب خود را در ارتباط با مسائل ویژه دوران پیش دبستانی فرزندان خود بازگو نمایند. از میان این مسائل, 4 اولویت جهت ارایه در پانل آموزشی سمینار سندروم داون انتخاب شد. سه ماه بعد از برگزاری سمینار, با استفاده از پرسشنامه 20 سوالی (محقق ساخته), ویژگی های دموگرافیک شرکت کنندگان داوطلب در سمینار (22 نفر از والدین) ثبت و میزان رضایت آن ها از مفید بودن پانل آموزشی جمع آوری شد. نتایج نشان دادند که میانگین رضایت خانواده ها از پانل آموزشی و همه مولفه های رضایت بسیار زیاد بود. با توجه به محدودیت گروه نمونه, در دسترس بودن آن و اختصاص پانل آموزشی به مسائل دوره پیش-دبستانی و عدم کنترل منابع حمایتی در خانواده ها, پیشنهاد می شود که پژوهش های آتی ضمن توجه به موارد مطروحه, به برگزاری دوره های آموزش خانواده به خانواده در قالب سمینارها در دوره های مختلف سنی افراد داون مبادرت ورزند و این گونه برنامه ریزی جهت توانمندسازی افراد با نیازهای ویژه و خانواده های آن ها در مقابله با استرس مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رصافیانی، مهدی، پورمحمدرضای تجریشی، معصومه، همتی، ساحل، دادخواه، اصغر، صحاف، ربابه، جلیل آبکنار، سیده سمیه، عاشوری، محمد، و حاجی زاده دامغانی، روح اله. (1391). آموزش خانواده به خانواده: مبانی نظری و نمونه کاربردی خانواده دارای کودکان سندروم داون. خانواده پژوهی، 8(30)، 173-189. SID. https://sid.ir/paper/122352/fa

    Vancouver: کپی

    رصافیانی مهدی، پورمحمدرضای تجریشی معصومه، همتی ساحل، دادخواه اصغر، صحاف ربابه، جلیل آبکنار سیده سمیه، عاشوری محمد، حاجی زاده دامغانی روح اله. آموزش خانواده به خانواده: مبانی نظری و نمونه کاربردی خانواده دارای کودکان سندروم داون. خانواده پژوهی[Internet]. 1391؛8(30):173-189. Available from: https://sid.ir/paper/122352/fa

    IEEE: کپی

    مهدی رصافیانی، معصومه پورمحمدرضای تجریشی، ساحل همتی، اصغر دادخواه، ربابه صحاف، سیده سمیه جلیل آبکنار، محمد عاشوری، و روح اله حاجی زاده دامغانی، “آموزش خانواده به خانواده: مبانی نظری و نمونه کاربردی خانواده دارای کودکان سندروم داون،” خانواده پژوهی، vol. 8، no. 30، pp. 173–189، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button