مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر بر پرخاشگری به عنوان عامل زمینه-ساز رفتارهای غیراخلاقی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 68

چکیده

 زمینه پرخاشگری یکی از عوامل زمینه ساز رفتارهای غیراخلاقی است. آموزش و پرورش تفکر می تواند از بروز پرخاشگری جلوگیری کند. هدف پژوهش حاضر, تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و سنجش تاثیر آن بر کاهش پرخاشگری به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز رفتارهای غیراخلاقی دانش آموزان است. روش روش پژوهش آمیخته و طرح پژوهش, آمیخته اکتشافی متوالی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش آزمایش استفاده شد. جامعه بخش کیفی شامل متون علمی از سال 1930 تا 2019 بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و شامل 18 کتاب و 40 مقاله بود. همچنین با 6 نفر از متخصصان به روش گروه کانونی مصاحبه صورت گرفت و الگو تدوین شد. در بخش کمی, الگوی تدوین شده برای 15 نفر از متخصصان که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند, ارسال شد. همچنین از بین دانش آموزان مدارس دخترانه شهرستان اسدآباد با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای, 30 نفر انتخاب و در 2 گروه آزمایش و کنترل جایگزین و 9 جلسه 75 دقیقه ای به آن ها آموزش تفکر داده شد. ابزار بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته برای اعتبار سنجی الگو با ضریب پایایی 72/0 و مقیاس درجه بندی سنجش رفتارهای غیراخلاقی با ضریب پایایی 74/0 بود. روش آماری T تک نمونه ای و T مستقل بود. یافته ها الگوی طراحی آموزش تفکر با 3 مضمون فراگیر و 15 مضمون سازمان دهنده, به روش شبکه مضامین تدوین و اعتبارسنجی شد. در فرضیه اول یعنی کاهش پرخاشگری, مقدار t محاسبه شده 899/2 با درجه آزادی 28 در سطح 05/0 >P معنادار است. در فرضیه دوم یعنی کاهش رفتارهای غیراخلاقی مقدار t محاسبه شده 2/13 با درجه آزادی 4 در سطح 05/0 >P معنادار است. نتیجه گیری آموزش تفکر مطابق با الگوی تدوین شده منجر به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و در نتیجه کاهش رفتارهای غیر اخلاقی دانش آموزان دختر شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، جمشید، علی آبادی، خدیجه، ابراهیمی قوام، صغری، دلاور، علی، و پورروستایی اردکانی، سعید. (1398). تاثیر تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر بر پرخاشگری به عنوان عامل زمینه-ساز رفتارهای غیراخلاقی نوجوانان. اخلاق در علوم و فناوری، 14(5 (ویژه نامه 02))، 60-68. SID. https://sid.ir/paper/122846/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری جمشید، علی آبادی خدیجه، ابراهیمی قوام صغری، دلاور علی، پورروستایی اردکانی سعید. تاثیر تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر بر پرخاشگری به عنوان عامل زمینه-ساز رفتارهای غیراخلاقی نوجوانان. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1398؛14(5 (ویژه نامه 02)):60-68. Available from: https://sid.ir/paper/122846/fa

    IEEE: کپی

    جمشید حیدری، خدیجه علی آبادی، صغری ابراهیمی قوام، علی دلاور، و سعید پورروستایی اردکانی، “تاثیر تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر بر پرخاشگری به عنوان عامل زمینه-ساز رفتارهای غیراخلاقی نوجوانان،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 14، no. 5 (ویژه نامه 02)، pp. 60–68، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122846/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button