مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

790
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه حکیم سنایی (حدیقه) و مولانا (مثنوی) در باب شرور

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 194

چکیده

 در این نوشتار, ضمن بررسی دیدگاه معتزله و اشاعره و امامیه و بعضی فلاسفه درباره شرور, اندیشه های مولانا و سنایی کاویده و نموده می شود که آنان با توجه به ذهنیت نسبیت گرای خود به این موضوع پرداخته اصل «همبستگی و انداموارگی» و «کلیت نظام جهان» و «اجتماع اضداد» را در سمت و سوی «سودمندی ناملایمات و حکمت الهی» در وجود آن ها مطرح و سرانجام, ضمن موجه دانستن نزاع های کلامی و فلسفی, راه حل نهایی مشکلات و از جمله معضلات کلامی و فلسفی مانند شرور را «عشق» می دانند. چون عاشق, همه چیز معشوق را نیکو می داند و در وجود او استحاله می یابد, دیگر دوگانگی وجود ندارد که بخواهد از نظام خلقت ایراد بگیرد؛ چه گیاه بدبینی در خاک دوگانگی می روید و این جاست که راه عارفان از اهل کلام و فلسفه تمایز می یابد. اما تفاوت سنایی و مولوی یکی در شیوه بیان مطلب و دیگر قاعده «عوض» برای تسکین دردها و رنج ها در بیان مولاناست که سنایی چیزی در این باب نیاورده است. علاوه این که هر دو معتقدند, اگر تلاشی در خور, انجام پذیرد, اغلب رنج ها و مشکلات راه مقابله و چاره دارند. بنابراین, خوش بینانه ترین دیدگاه نسبت به هستی و شرور ظاهری را عارفان دارند که از جمله آن ها سنایی است و مولانا که در اوج عشق و وحدت سیر می کند, دیدگاهش بیشتر مبتنی بر عرفان است تا کلام؛ اما اگر گزیری از تحلیل کلامی نباشد, گرایش آنان به مبانی عقلگرایان مشهودتر است تا به اشعریت؛ اهل اعتزال هم که مورد طعن هر دو فرزانه هستند؛ گرچه ممکن است, تشابه یا تواردی میان آرا آنان دیده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشیدی، جلیل. (1391). دیدگاه حکیم سنایی (حدیقه) و مولانا (مثنوی) در باب شرور. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، 6(2 (پیاپی 22))، 163-194. SID. https://sid.ir/paper/123671/fa

    Vancouver: کپی

    مشیدی جلیل. دیدگاه حکیم سنایی (حدیقه) و مولانا (مثنوی) در باب شرور. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)[Internet]. 1391؛6(2 (پیاپی 22)):163-194. Available from: https://sid.ir/paper/123671/fa

    IEEE: کپی

    جلیل مشیدی، “دیدگاه حکیم سنایی (حدیقه) و مولانا (مثنوی) در باب شرور،” پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، vol. 6، no. 2 (پیاپی 22)، pp. 163–194، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/123671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button