مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,333
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نوجویی در فلسفه سهروردی و گوناگونی تعریف علم در آثار او

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 92

چکیده

 مساله چگونگی حصول علم و تعقل (دانش و شناخت) در انسان از مسایلی است که همواره ذهن فلاسفه و دانشمندان را به خود مشغول داشته است. در میان فلاسفه روزگاران پیشین, شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی (شیخ اشراق) به این مساله توجه خاصی داشته و در آثار متعدد فلسفی فارسی و عربیی خود تعاریف گوناگونی از این مقوله ارایه داده است.هدف از این مقاله پاسخ به این پرسش است که آیا این تعاریف گوناگون, برآمده از سردرگمی و رکود فکری شیخ در این گونه مسایل بوده است ویا بیانگر نوجویی و سیر تکامل اندیشه در فلسفه اوست؟ پاسخ به این پرسش در گرو بررسی دقیق این تعاریف و مقایسه آنها با همدیگر و تعیین تقریبی تقدم و تاخر زمانی آنهاست که این مقاله در پی آن است.نتیجه ای که از این جستار به دست آمده است, این است که چون شیخ اشراق در آثار آغازین خود تحت تاثیر فلسفه مشا بوده است, علم و تعقل را نتیجه حصول صورت اشیا در ذهن دانسته است, سپس در جریان تکامل فکری خود, تعاریف دیگری از این مقوله ارایه داده است تا سرانجام پس از رسیدن به جهان بینی نوری-اشراقی خود, علم و تعقل را حاصل ماهیت نوری نفس و حضور و ظهور اشیا برای نور اعلام داشته است.منابع مورد استفاده در این مقاله, در درجه نخست, آثار فلسفی فارسی و عربی در دسترس شیخ و دو شرح مشهور و معتبر شهرزوری و قطب شیرازی بر حکمه الاشراق است و دلیل این امر هم بهرمندی مستقیم و بدون واسطه از سخنان خود شیخ یا شارح نامدار حکمه الاشراق است و در درجه دوم, دیگر منابع در دسترس مرتبط با این موضوع است. درضمن از آن جا که ملاصدرا از شیخ اشراق, بسیار متاثر بوده است ,به گونه ای گذرا به تفاوت اساسی نظر ملاصدرا با شیخ در این مساله نیز اشاره خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خالدغفاری، سیدمحمد. (1389). نوجویی در فلسفه سهروردی و گوناگونی تعریف علم در آثار او. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، 4(1 (پیاپی 13))، 69-92. SID. https://sid.ir/paper/123680/fa

    Vancouver: کپی

    خالدغفاری سیدمحمد. نوجویی در فلسفه سهروردی و گوناگونی تعریف علم در آثار او. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)[Internet]. 1389؛4(1 (پیاپی 13)):69-92. Available from: https://sid.ir/paper/123680/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد خالدغفاری، “نوجویی در فلسفه سهروردی و گوناگونی تعریف علم در آثار او،” پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، vol. 4، no. 1 (پیاپی 13)، pp. 69–92، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/123680/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button