مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,697
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

937
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل حجاب عرفانی از دیدگاه ابن عربی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 44

چکیده

حجاب عرفانی, یکی از موضوع های مهم در سنت عرفانی اول و دوم است. ابن عربی, عارف قرن هفتم, با کاربرد آیات و احادیث, وجود حجاب عرفانی را ثابت کرد. او عالم هستی را نتیجه تجلی اسماء و صفات خداوند می داند و از سوی دیگر همین اسماء و صفات خدا, خود حجابی بین بنده و پروردگار است, این حجاب ها سبب می شود تا انسان خداوند را نشناسد. ازنظر هستی شناسی, این حجاب ها زدوده نمی شوند, زیرا احدیت ذات خداوند را آشکار می کنند و این زدودن به نابودی ممکنات می انجامد, اما از دیدگاه سیر و سلوکی, سالک این حجاب ها را با پیمودن مقامات و احوال می تواند کنار زند و به قرب الهی دست یابد. رفع حجاب, به کشف و آگاهی سالک از امور غیبی و واردات قلبی می انجامد و سبب شناخت او از خداوند می شود. پس می توان گفت, حجاب های معرفت شناختی با سلوک و حجاب های هستی شناختی با معرفت زدوده می شوند. درنتیجه حجاب در سنت عرفانی اول یک کاستی و نقص است و سالک باید به زدودن آن توجه کند, اما در سنت عرفانی دوم, حجاب یک واقعیتی است که در چینش نظام هستی تاثیر می گذارد و درواقع کمال است, رفع حجاب در اینجا معنی ندارد و فقط رفت وآمد در حجاب و گذر از حجابی به حجابی دیگر منظور است. ابن عربی برای انواع حجاب و زدودن آنها دسته بندی ای ارائه می کند که درخور تفکر است, به همین سبب لازم است حجاب عرفانی در سیستم فکری او به روش توصیفی تحلیلی, بررسی و از ناسازگاری های ظاهری آن در نظام فکری اش گره گشایی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمزئیان، عظیم، خیاطیان، قدرت اله، و خادمی، سمیه. (1396). تحلیل حجاب عرفانی از دیدگاه ابن عربی. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، 11(3 (پیاپی 34) )، 19-44. SID. https://sid.ir/paper/123692/fa

    Vancouver: کپی

    حمزئیان عظیم، خیاطیان قدرت اله، خادمی سمیه. تحلیل حجاب عرفانی از دیدگاه ابن عربی. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)[Internet]. 1396؛11(3 (پیاپی 34) ):19-44. Available from: https://sid.ir/paper/123692/fa

    IEEE: کپی

    عظیم حمزئیان، قدرت اله خیاطیان، و سمیه خادمی، “تحلیل حجاب عرفانی از دیدگاه ابن عربی،” پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، vol. 11، no. 3 (پیاپی 34) ، pp. 19–44، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/123692/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button